Därför borde t-banan vara gratis

by

En flight med Ryanair kostar några hundralappar. Målet för bolagsledningen är att biljettpriset ska ner till noll. Om detta och om de andra nollprisbranscherna skriver Chris Andersen i en kommande bok vars första kapitel går att läsa här. Hans tes är att fler och fler företag kommer att göra som tidningsföretagen och google redan gjort – ge bort sig gratis. Gratisekonomier har en enorm kraft eftersom de lockar till obegränsat användande vilket kan vara mycket värdefullt. Om man lyckas samla tillräckligt stor publik – på sin sajt, i sina flygplan – kan man göra stora och lönsamma affärer. Särskilt gäller detta om marginalkostnaden är liten eller noll. Om det inte kostar något att att tillfredställa ytterligare en kund kan man lika gärna göra det gratis.
En bransch som borde ta intryck av Ryanair är kollektivtrafiken. Det finns stora och viktiga samhälleliga värden i att fler åker buss och tunnelbana. Det kostar heller inte så mycket om fler personer gör det, tvärtom är det lönsamt att locka så många som möjligt. Stockholms tunnelbana är tex Nordens största fysiska mötesplats. Ingen annanstans finns så många personer samtidigt. Affärsmöjligheterna har hittills dominerats av reklam och Metro, men det finns med all säkerhet fler om SL precis som New York Times och Google och Ryanair skulle definiera mängden människor på samma plats som sin huvudsakliga affärsidé.
Nu tänker SL tyvärr inte så. I morgon, den 1 mars, höjs priset. Vi får hoppas att oppositionen bättre förstår den nya ekonomin.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: