Jag är rädd för kvinnodagen

by

Det är internationella kvinnodagen och jag mår illa. Drabbas av en obehaglig déjà vu.
Jag är åtta-nio år, det är 70-tal i Solna och vi har en kvinnlig lärarvikarie. Hon sitter i proggiga kläder på katedern och säger att vi ska prata kvinnoförtryck. Hon pratar om årtusenden av kvinnoförtryck och om kvinnlig solidaritet.
Sedan glide hon över till att tala om mens. Ja, mens.
Jag fattar ingenting men tycker att det låter fruktansvärt läskigt, blodigt.
Leker med suddgummit, hoppas att tv:n ska rullas in och att vi ska få se Ingmar Stenmark i andra åket.
Men fröken naglar fast mig med blicken och fortsätter tala mens.
Det känns som att all världens menstruerande är mitt fel. Och ungefär så har det fortsatt.

7 svar to “Jag är rädd för kvinnodagen”

  1. Amanda i Ghettot Says:

    Ni killar som blir äcklade av mens borde skämmas.

  2. dywik Says:

    Till amanda i Ghettot:

    -Jo, för det är ju så oerhört mysigt med blod eller vadå?

  3. Mia Says:

    Tycker det är rätt löjligt att bli äcklad av mens. Men det brukar mest gälla yngre killar.

    Okej det kanske inte är det roligaste i världen, men vissa beter sig ju som om det är som kräk eller avföring. Som om inte tjejer skäms nog redan liksom.

  4. Amanda i Ghettot Says:

    dywik: Mysigt? Nej, det skulle jag verkligne inte påstå. Men det är något så otroligt naturligt och om en kvinna kan gå runt med blod som rinner ut varje månad så ska väl en man kunna lyssna och lära sig? Mensen är ju dessutom något av en källa till liv och något absolut nödvändigt för att jordens befolkning ska fortsätta…

  5. dywik Says:

    Amanda i Ghettot: Visst är mens troligtvis en av de mest naturliga sakerna i livet. Precis som nattliga sädestömmningar och inte tvingas skolbarn lyssna på berättelser om detta, i alla fall inte i en sån tidig ålder.

    Givetvis håller jag med om att man skall lära sig vad det innebär, dock finns det olika sätt att informera om mans och kvinnokroppen på….. Sen håller jag nog inte riktigt med om att mensen är en källa till liv. Mens är snarare en konsekvens av att en kvinna ej har blivit gravid. Mensblod eller avföring på toaringen, lika äckligt….även att det är naturligt. Min poäng är följande: bara för något är naturligt så betyder det inte betyda att det inte kan vara äckligt i fel sammanhang. Och, det är inte vi mäns fel att ni kvinnnor har mens.

  6. dywik Says:

    ” så behöver det inte betyda ” ska det givetvis stå, ber om ursäkt för mitt slarv.

  7. onasut Says:

    Mia, även om jag håller med dig i att det ofta är ganska löjliga saker folk äcklas av förundras jag över hur du blandar in skam.

    För egen del är jag lite kräsmagad vad gäller att se insidan av den mänskliga kroppen – operationsbilder etc. Det är ju knappast något överlagt från min sida för att folk som blir opererade ska behöva skämmas utan helt enkelt för att jag har svårt att se sådant. Även om det är helt naturligt att ha organ i kroppen så tycker jag inte om att se dem i närbild.

Kommentera

