Debatt till salu?

by

Jesper Bengtsson, kunnig ledarskribent på Aftonbladet och författare till en lysande bok om Burma, ställer sig kritisk i sin blogg  till ett citat i DI om att vår kommande sajt ska sälja debatter. Det förstår jag fullständigt. Redaktionell plats är självklart inte till salu. Däremot ska vi sälja annonser – vilket inte är kontroversiellt ens i Aftonbladet. Och bland dessa annonser ska det troligen finnas möjlighet att köpa åsiktsannonser, ett grepp som då och då förekommer i svensk press och som är mycket vanligt i amerikanska tidningar som New York Times. Här är ett exempel på när ExxonMobil köper plats på NYT:s op-ed. Den tidning som använt åsiktsannonser mest i Sverige är nog Moderna Tider som under Göran Rosenbergs ledning ofta upplät hela sidan 2 till åsikter från dåvarande SAF. Det viktiga är att det klart och tydligt framgår vad som är annons och vad som är redaktionellt, vad som är kommersiellt material och vad som är journalistiskt. Den rågången bör vara lika strikt på nätet som på papper.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: