Långfredag med Bach och Blondinbella

by

En ultimat långfredag tillbringar jag i Engelbrektskyrkan till Matteuspassionen. Jag är bakfull, har kanske till och med genomlidit en kristusfylla och det fysiska lidandet späs på av den hårda träbänken och den åldrade publikens dåliga andedräkt.
Efteråt går jag ut med min kompis David. Över en pilsner bråkar vi om vem som gjort de rätta Bach-tolkningarna, David föredar tidstrogna barockbögerier, jag vill ha the real stuff – Karl Richters mammutinspelning från 60-talet, med tempin så låga att tiden står still och lidandet aldrig tycks ta slut.
Men i dag har jag inte hunnit lyssna på Bach, har varit pappa på heltid, kokat ägg och smält den senaste händelseutvecklingen.
Det här var veckan när mediesverige slutade tala om PM vs Olle Svenning eller PM vs Stefan Jonsson och övergick till att prata om PM och Blondinbella eller PM, Martin Jönsson och FRAMTIDEN.
Blondinbellas blogg om PM har hittills genererat 67 kommentarer. Det är fler kommentarer än vad DN- debatt publicerat sammantaget i år.
Den här långfredagen är sig alltså inte riktigt lik, men jag har i alla fall lite feber, signaturmelodin till Let´s´Dance är min marschmelodi längs Golgata och allting känns trots allt alldeles underbart.

Etiketter: , ,

4 svar to “Långfredag med Bach och Blondinbella”

  1. Larry Says:

    Lite snobbvarning, och då vet jag inte ens vad ”tempin så låga” betyder….

  2. Kul Says:

    Äntligen fick man se lite av den andre Leo som dolts under trycksvärtan, den passionerade musikern som ständigt är på flykt från konserthusen men som ändå hör hemma där.

  3. johan Says:

    Hmm, det här inlägget fick mig att ta fram Yo-Yo Ma´s cellosviter, öppna en kall öl, ta fram In To The Wild av Krakauer och sedan tappa upp ett svinhett bad. Sämre kan man definitivt ha det. Glad Påsk Leo!

  4. Hanslick Says:

    Karl Richters inspelningar är ”the real stuff”? Jag antar att Liberaces Chopininspelningar också går varma hemma hos dig.

    Och Larry: Går du på dagis?

Kommentera

