Bloggosfären hälosammare än Deadwood

by

Påskafton. Barnen leker snällt, än så länge höga på påskäggssockret, medan jag frossar i bloggar.
Är helt fast. Det har talats mycket de senaste åren om allt skitsnack, den ohyfsade tonen och mobbingen bland bloggarna. Och allt det där finns tyvärr där. Men framförallt: Bloggosfären är ett vänligare och mer demokratiskt ställe än till exempel Deadwood.
Under ett par år skrev jag baksideskrönnar i Expressen. Jag fick inte, till skillnad från vad många tror, sparken utan tröttnade. Fick nog av mitt eget Götgatsperspektiv. Redan när jag lämnat på dagis kunde jag ha mött halva den svenska skribenteliten, de smarta och hårda killarna som man inte tjafsar med. Croneman, Zaremba, Virren (en idol jag aldrig mött före lunch), Viggo, Benke (har aldrig bytt ett ord med honom, men man säger väl så?) – alla rör de sig längs Götgatan som i ett medialt vattendrag. I detta ekosystem kände jag mig som en mört bland späckhuggare, hajar och valrossar.
På bloggen befinner jag mig inte bara i lugnare vatten, utan också i ett öppnare landskap. Det är mer paintball än B52-bombningar, mer ”röda vita rosen” än nomenklatura.
Sedan en tid har jag genom att följa stjärnbloggare som Andreas Ekström och Anders Mildner, återupptagit kontakten med skribenter jag slutat läsa bara för att de flyttat till Skåne och inte brer ut sig i Stockholmsdrakarnas spalter.
Jag sätter i dag störe värde på att Linda S länkar till PM:s och min blogg (det kan generera flera tusen läsare) än på en Guldspade (är nominerad ihop med Sveriges mest fruktade stjärnreportrar, geniale Micke Ölander, och Sherlock Holmes-skarpe Christian Holmén.)
Jag läser RolandPM:s blogg dagligen men missar honom ofta i papperstidningen, osv osv.
Livet har förändrats till det bättre. Det är trevligare att vara en alg i bloggeggan än en småfisk i det gamla medieträsket.

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Bloggosfären hälosammare än Deadwood”

  1. Johan A Says:

    Du har helt rätt vad gäller den ohyfsade tonen och mobbingen på vissa bloggar, dock sanerar detta sig själv om man inte tillåter anonymer. Hoppas ni kan både skapa och moderera justa debatter i ert nya forum. By the way äter min familj PMs bröd med god aptit!

  2. fruktbarhet Says:

    En annan människas påstådda genialitet kan vara resultatet av samvaron med andra.
    Eller som John Donne skrev:”No man is an island.”
    John Donne (1572-1631) publicerade detta i ”Devotions Upon Emergent Occasions, Meditation XVII”.
    Tanken och visdomen är uppenbar. En isolerad människa fungerar sämre i både intellekt och handling. För mänsklig utveckling och framsteg i stort som smått krävs närhet, samtal och förmågan att lyssna som i sin ter ger och skapar vidgade perspektiv.

  3. Veckan som gick - vecka 12 | Same same but different Says:

    […] Lagercrantz skriver fint om bloggosfären på självaste påskafton och jämför med gammelmedia på ett intressant […]

  4. pmnilsson Says:

    Ah! Äntligen en själsfrände i brödfrågan. Det är fö viktigt att de får tid att jäsa till dubbel storlek.

Kommentera

