Jakten på de mäktigaste

by

SEATTLE. Tsubaki satsade 46 miljoner dollar på alla möjliga sorters reklam för att få japanerna att byta schampo. Man hyrde filmstjärnor, modeller, popgrupper och gjorde tv-reklam. Och lyckades. Vad man inte visste var att en av de viktigaste marknadsföringskanalerna var gratis. Bloggarna bloggade nämligen en hel del om det nya schampot i den nya röda förpackningen och de var förrödande framgångsrika. Hur framgångsrika i förhållande till tex tv-reklamen vill man inte säga, men exemplet har skapat en hel liten informationsindustri i Japan. Om detta pratade Hikaru Yamamoto som forskar på hur man ska hitta de inflytelserika bloggarna. Alla vet ju att vissa bloggar är starkare än andra. Med en ganska sinnrik matematisk modell kan hon vaska fram vilka tio bloggare som är de mäktigaste inom vilka segment.

Advertisements

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: