Slutet för topknowledge

by

Sociologer är vanligen ganska abstrakta, men sociologer som studerar sociala medier slår nog rekord. Efter en föreläsning av Marc Smith på Microsoft kan man slå fast att inget är fast längre. Man vet inte vad sociala medier är eftersom de ändrar sig hela tiden. Man vet inte vem som använder dem eftersom användarna ändrar sina personligheter. Man vet inte vem som äger innehållet eftersom det produceras av en interagerande allmänhet. Man vet helt enkelt varken ut eller in och det är kanske den enda vetskapen som är värt något. En vinnande strategi tycks vara att en öppen attityd är viktigare än kunskap. Eftersom kunskapsmängden är oändlig och därtill tillgänglig är det viktigare att intressera sig för det man inte vet än för det man vet. Att vara beredd att ändra sig, ta till sig nya fakta och dela med sig till andra är viktigare än att hålla på sina hemligheter som expert.

Advertisements

2 svar to “Slutet för topknowledge”

  1. Veckan som gick - vecka 14 | Same same but different Says:

    […] PM och Leo finns den här postningen om vad sociala media egentligen […]

  2. Spinner vidare | Same same but different Says:

    […] vill jag länka till den här texten hos PM & Leo, som säger en hel del om den utveckling som pågår, som de fakto är ständigt pågående och […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: