Mona Seilitz

by

SEATTLE. Precis som för tusentals andra unga svenska män var Mona Seilitz i min ungdom inkarnationen av drömmen om den erotiskt mogna kvinnan. Tyvärr fick hon sällan de roller hon förtjänade, försvann från rampljuset och var för många av oss mest en skön sexymbol i vårt undermedvetna.
Men förra hösten kontaktade jag henne för att skriva en debattartikel i Expressen där jag bad henne göra en jämförelse mellan henne själv och Majorskan i Selma Lagerlöfs ”Gösta Berlings saga”. Detta med anledning av att Gösta Berling var veckans bok i Expressens klassikerserie.
Mona tackade ja till erbjudandet efter att ha funderat en stund. Hon berättade att hon skrev på en skönlittterär bok med självbiografisk utgångspunkt, men tvekade att tacka ja till erbjudandet eftersom hon inte hade någon erfarenhet av att skriva artiklar.
Nästa dag skickade hon en av de starkaste artiklar jag fick i min hand under mina åtta år som debattredaktör på Expressen. I artikeln skriver hon om hur hon vantrivts med rollen som sexsymbol och att hon kände sig främmande för den bild folk hade av henne. Den Mona Seilitz jag trånat efter tjugo år tidigare hade aldrig funnits.
Artikeln som var extremt gripande och begåvat skriven, fick ett en positiv respons jag aldrig sett någon motsvarighet till. Framför allt kvinnliga läsare hörde av sig en masse för att tacka för texten. Mona hade uppenbarligen lyckats skriva något viktigt som ingen annan riktigt sagt förut, och det på ett alldeles lysande sätt.
Framgången uppmuntrade hennes skrivande och det känns som att vi pratade alldeles nyss om hennes bokprojekt som verkade så spännande.

Etiketter: , ,

Ett svar to “Mona Seilitz”

  1. Marléne Says:

    Tack! Utan er hade jag inte hittat den artikeln.

Kommentera

