Lördag i villaidyllen

by

Jag har idag sprungit i skogen med min granne, plockat vitsippor med mina barn, fernissat min lilla segelbåt, grävt fem nya hål för syrenerna, passat barn på gatan och kokar nu ris inför middagen. Jag mår jättebra. Såna här dagar är det bästa som finns och om jag tittar lite mer noggrant runt bland de andra husen ser jag ganska många män som också verkar tycka att såna här dagar är fina. Men vi kanske har fel. Vi har ju också börjat dagen i villaidyllen med att läsa DN och där står att vi har vårångest och håller på att explodera. Vi trivs egentligen inte, vill helst ta in på någon fightclub i city och lider under fruarnas kärleksfulla förtryck.

Det ironiska med den här typen av artiklar är att de är så oblygt reaktionära. Män är män, kvinnor är kvinnor och om rollerna överskrids det minsta anar Jenny Aschenbrenner (lägenhet i Hägersten) manlig panik. Men det är lugnt Jenny. Vi mår fint. Vi har valt våra liv och våra fruar och våra villaidyller och gillar att hänga med våra barn.

5 svar to “Lördag i villaidyllen”

  1. Puff Says:

    Vad fint! Detta gör mig varm i kroppen.

  2. Louise Says:

    Löparrundor i all ära, men om PM råkar fara förbi Lund eller Malmö inom den närmaste tiden undrar vi följande:

    Hej PM!

    Jag heter Louise Larsson och läser journalistutbildningen i Lund. Jag är också sedan några år tillbaka engagerad i tidningen Lundagård. Nu ämnar jag och en klasskamrat göra ett radioreportage om Lundagård. Hur blir tidningen till? Och hur har debatten och opinionen kring tidningen gått under åren? Det är frågor som vi ställer oss.

    Vi tänker intervjua någon eller några tidigare redaktörer till vårt reportage. Det är därför jag nu mejlar dig för att se om du, möjligen, har vägarna förbi Lund eller Malmö inom de kommande två veckorna och dessutom har tid att träffa oss för en pratstund? Chanserna kanske inte är så stora, men det skadar ju inte att prova.

    Hör jättegärna av dig!

    Vänligen

    Louise Larsson och Anders Hedberg Magnusson

    Mejladressen anges i formulärets uppgifter. Du/ni får gärna radera förfrågan efter att PM har läst det. Jag lyckades inte hitta någon mejladress.

  3. pmnilsson Says:

    Hej, du kan maila mig på pm@nyhetspocket.se.

  4. Vi tar för mycket plats « Punkthusblogg Says:

    […] fara med längtan ut till villan så är det kanske inte den att den skapar frustrerade män, eller motsatsen, utan att den faktiskt är en längtan som skapar stort bilberoende och dessutom inte är det […]

  5. pmnilsson Says:

    Villa+bil är helt riktigt ett sorgligt faktum men inte alls så givet som många tror. Vår bil har nog aldrig stått så stilla som sedan vi flyttade till hus och de flesta grannar busspendlar, cyklar eller, som doktor Ekberg, rullskidar till jobbet.

Kommentera

