PM och yttrandefriheten

by

1 maj och riktigt ödsligt här på kontoret. PM är i Småland. Men var är Bonnier-ledningen? Ute och demonstrerar? Har känt mig allt mer ensam och utanför den senaste tiden.
Det känns som att jag mest är i vägen. PM springer på möten med personer så viktiga att jag inte får veta vilka de är. Jag kämpar för att få kontakt med höjdarna på kontoret – Sara Öhrvall och JB, typ – men ju mer jag gör mig till desto mindre kontakt får jag. Inte ens snälle Stefan Mehr hälsar längre. Telefonen skulle vara moltyst om det inte vore för att jag fått en ny kompis.
Han ringer nästan varje dag, är trevlig, frågar hur det går. Verkar bry sig om hur jag mår.
Men sen börjar han ställa konstiga frågor. Vill veta massa saker.
Börjar bli osäker på om han är en riktig vän.

En som man däremot kan lita på är min advokat.
Hon har i veckan hört av sig och klagat på mitt bloggande. ”Du bloggar för sällan och har mycket att lära av Belinda Olsson. Hennes blogg är fantastisk och har många fler besökare än din och PM:s.”
Otroligt att man ska behöva försvara sig inför sin egen advokat.
Men till mitt försvar vill jag anföra att jag bloggar mycket mer än vad som syns.
Men de flesta inläggen publiceras aldrig. Just när ja ska klicka ”Publicera” börjar PM:s myndiga stämma eka bakom min pannlob.
”Leo, det där ojämställt. Delita!”
Eller: ”Leo, inte helt obegåvat, men vi måste tänka på relationen till våra finansiärer.”
Eller så läser PM och ser så olycklig ut att alla kommentarer är överflödiga.
Hursomhelst: med en sådan censor är det inte lätt att vara särskilt produktiv.
Jag är sårad och kränkt över att Monique tycker att Belindas blogg är så mycket bättre än PM:s och min. Tycker att det kan vara på sin plats att påpeka att hennes blogg bygger på namedroppande och bilder på hennes balla kompisar.
Sånt håller vi inte på med på den här bloggen. Här skriver vi om vanliga människor.
Nu sticker jag här ifrån. Ska fira 1 maj genom att dricka rött med min grymt snygga sambo.

Etiketter: ,

5 svar to “PM och yttrandefriheten”

  1. ögat Says:

    Käre Leo, förtvivla icke. Apropå din advokat, allt ligger i betraktarens öga. Nog sagt.

  2. sambo Says:

    Med sådana kompisar blir det än viktigare att ha en grymt snygg och cool sambo!
    Men när får vi veta mer om rekryteringen, detta första steg mot att bli småföretagare OCH arbetsgivare. Skulle ge mycket för höra första utvecklingssamtalet…

  3. Monique Wadsted Says:

    Haha. Leo, Du är bäst!

    M

  4. deeped Says:

    själv har jag varit på ikea. Ingen hälsade på mig heller och Rolf ringer inte heller.

  5. deeped Says:

    själv har jag varit på ikea. Ingen hälsade på mig heller och Rolf ringer inte heller.

Kommentera

