Hagelbössan och sinnet

by

Som ägare till en hagelbössa och till ett enskilt hus har jag ibland tänkt på vad jag skulle göra om inbrottstjuvar attackerar min familj istället för att ge sig av när de blir upptäckta. Men vid sidan av de legala aspekterna – nödvärn brukar ogillas – har jag tänkt att hagelbössan av rent våldsrationella skäl inte är ett bra vapen. Jag kommer att vara extremt pressad, farligt nervös och har bara två skott. Ett måste gå till att skjuta i luften som varning och ett får på sin höjd skada. Sen ska jag ladda om. Plocka ut tomhylsorna, fumla rätt på två nya patroner, sätta i dem o stänga geväret. Det tar sin tid, och som sagt, jag kommer att vara extremt pressad, säkert darrig på handen. Jag kommer helt enkelt inte att vara vid minna sinnes fulla bruk för att klara av att använda en hagelbössa. Men det kunde han i Rödeby. Bra sköt han också. Trots mörkret. Tre av fyra skott var dödande. Laddade om snabbt och resolut och sköt rakt in i bröstet på 15-åringen. Jag undrar om de där psykexperterna någonsin jagat med hagelgevär.

Etiketter: ,

2 svar to “Hagelbössan och sinnet”

  1. R D Laing Says:

    Idiot. Motorik och praxi har ingenting med allvarlig psykisk störning att göra. Varför är du så dum? Läs en bok i stället (och då menar jag inte nån amerikan som skriver nån rappakalja om nån av dina idoler, Reagan eller så. Du kanske har fyllt den kvoten nu, vad tror du? Allmänbildning nästa?)

  2. Larry Says:

    Där jag bor i USA förväntas jag försvara mitt hem/min borg mot inkräktare.

    Vår familj har dock inga vapen och ett viktigt skäl, här, är att om man faktiskt plockar fram ett vapen, så kan man inte bara låtsas skrämmas. Man måste stoppa (typ döda) den andre först, annars blir man själv skjuten. MAD så att säga.

    Man måste ju dessutom anta att inkräktarna är lite mer vana, förberedda, ociviliserade?

    Annars är nog iofs en, obs avsågad, hagelbössa bra om man vill träffa nån, så att det gör ont, snarare än dödar, när man är skärrad. Eftersom detta redan är olagligt så kan man ju lika väl välja en med ett större magasin än två skott.

    En bättre lösning vore kanske en eller ett par bra webcams som ständigt laddar upp bilder till nätet, med nån liten skylt på tomten som påpekar detta. Och eller en Hesa Fredrik på taket som man kan slå på, som får folk att tappa koncentrationen.

Kommentera

