Tröstshopping

by

Talade nyss med en vän som blivit med sommarhus. Hon bedömer sig vara mitt uppe i den postdepressiva fas som följer på all känslobetingad konsumtion, i högre eller mindre grad. Och utan att vilja förringa de ekonomiska kval ett husköp eventuellt medför försökte jag peppa och påminna om denna psykologiska lagbundenhet. Snygg tröja: kort återhämtningsfas, husköp: lite längre, osv.

Oklart om det var till någon vidare tröst. Men det är en typisk bild av hur kvinnor umgås. I ganska stor utsträckning uttrycker vi vänskap och bygger relationer kring bekräftelser av varandras konsumtionsval. Malena Rydell skrev förresten skitbra om Anna Kareninas shoppande barnbarnsbarn i TV-serien ”Gossip girl” i Sydsvenskan härom dan. Säkert handlar seriens popularitet, som Rydell skriver, om att den på ett attraktivt sätt speglar samtidens instrumentella förhållande till konsumtion: Du är vad du köper.

En annan förklaring skulle kunna vara att ”Gossip Girl” – liksom andra ”kvinnoserier” som tex Sex and the city – lyckas gestalta de där kopplingarna mellan konsumtion och kvinnors vänskap. Och att man gör det på ett, så vitt jag kan bedöma, rätt naturtroget sätt.

Nu ska jag åka och kolla på en lokal med Leo. Alltså han som aldrig bloggar. 

Etiketter: , ,

Ett svar to “Tröstshopping”

  1. hillevi.nu - Hillevi Wahl Says:

    Hunger…

    Du är vad du köper, skriver PM om samtidens instrumentella förhållande till konsumtion. Jaha. Men vad är då jag, som sällan köper någonting. Jag har liksom inget behov av att köpa nya hippa kläder eller prylar. Jag köper ägg. I…

Kommentera

