Vems dagbok vill du läsa?

by

Ok Karin, du vinner den här debatten på stilpoäng.

Är nog mer berörd av att min farfars brors dagböcker brunnit upp än jag tidigare under dagen velat erkänna. Gick faktiskt och köpte en brandsläckare på Clas Ohlson i dag. Men inte för att rädda mina dagböcker. Har faktiskt haft sådana inlåsta i skrivbordslådan. Men så en natt – kanske var jag inte helt nykter – fick jag för mig att läsa dem och fann resultatet så nedslående att jag slängde allihop. Hade jag varit ett konstnärsämne hade jag dränkt mig tillsammans med anteckningarna eller åtminstone eldat upp dem.
I dag ångrar jag att jag slängde skiten men kanske kan jag återskapa den och en vacker dag ge ut alstret på Bonniers (jodå, där fanns en hel del tarvlighete om kända personer).

Dagens fråga: Vems dagböcker vill du helst läsa? Snälla, skriv till boggen och berätta.
Här kommer mitt svar: Linda Skugges.
Frågade i dag Skugge om hur ofta hon skrev i sin superhemliga dagbok.
Linda: ”Jag skriver inte dagbok”.
Jag: ”Skämtar du. Det är klart att DU skriver dagbok. Någon gång måste vi få veta vad som egentligen rör sig i din skalle.”
Linda (ser ut som något mittemellan ett frågetecken och ett dollartecken): ”Men jag kan väl inte skriva när jag inte får betalt?”
Jag: ”Förstår du inte att det är världens bästa pensionsförsäkring? Om 20 år kan du casha in miljoner på den”.
Linda: ”Jag skriver bara om jag får förskott”.

10 svar to “Vems dagbok vill du läsa?”

  1. Maria i Barcelona Says:

    Jag skulle vilja läsa mina barns dagböcker när de blir större. För att höra dem berätta om sin barndom – från sitt perspektiv. Inte smygläsa förstås. Men att de publicerade dem och skrev sin version.

    Som föräldrar gör man ju sitt allra bästa för sina barn. Men man lyckas inte riktigt alltid. Men jag undrar om det jag tycker är misslyckanden är det samma för dem. Förmodligen är det något helt annat, som jag inte ens är medveten om som kommer att leda dem till terapeuten på äldre dar.

    Fast nu är de bara 1 och 6 år – så det lär ju dröja.

  2. Daniella Says:

    Bra fråga men nu får du släppa Skugge-trådarna. Vi fattar att det skapas lite medialt gruff här – men det känns liksom inte autentiskt. Så be you utan att överanstränga dig i det sociala låtsasspelet som ska dra läsare. Du räcker gott och väl – jag vill lära känna dig och inte läsa infantila sms-dialoger.

    Jag skulle vilja läsa alla säpochefernas privata hemliga dagböcker.

  3. Monique Wadsted Says:

    Skulle vilja läsa min egen dagbok om den fanns. Det är antagligen mycket värdefullt som jag glömt,

    M

  4. Felicias dagbok Says:

    Käre Leo, om du inte varit du hade jag aldrig skrivit detta.
    Jag hade velat läsa min döda dotters dagbok, den som hon med största säkerhet skrivit om hon fått leva längre än 2,5 år.
    Vi, hennes mamma och jag, kunde bara ana vad som spirade inuti henne. Men jag tänker ändå ofta på henne i en framtid.
    Hur hade Felicia tänkt och funderat över om sin samtid och sitt liv i dess olika skeenden? Vad hade Felicia reflekterat över?
    Vad hade Felicia sett med sina ögon?
    Det får vi aldrig veta, men denna dagbok, Felicias, som aldrig blir skriven är den enda jag hade velat läsa.

  5. palme Says:

    Svensk nutidshistoria: Olof Palmes dagbok
    Visste han och vad visste han om sanningen bakom den slöja av falsk uppriktighet som socialdemokratin använde för att dölja vad vi i dag vet var regelrätta övergrepp på demokratiska grundprinciper. Om han visste hur motiverade han då för sig själv att det var berättigat?

  6. Kicki Says:

    Herr och fru Clinton. De måste ha spännande dagböcker. Ha en bra dag!

  7. JacobWikman Says:

    Muahaha! Klockren destillering av Skugges förhållande till skrivande.

  8. momenttwentytwo Says:

    jag rodnar alltid när jag läser mina dagböcker från förr, jag var bara så….töntigt oskuldsfull och naiv – men på ett väldigt bedårande sätt.
    Kommer ihåg en särskild mening som jag skrev och som jag skäms extra mycket för när jag läser. Hade haft tjejmiddag och var 16 år gammal. En av tjejerna(den enda som hade pojkvän) berättade om att de hade haft sex nu. I min dagbok skrev jag ”och nu har de haft sex 4 gånger!!!!!!!!!!!!!!” med fett understruket under fyran. Wow – sex var verkligen ett mysterium.
    Vems jag skulle vilja läsa nu? Min mormors eller farmors som haft ett väldigt spännande liv, men som jag aldrig riktigt hann lära känna.

  9. Sandra Says:

    Men … Skugge … hon HAR ju redan gett ut sina dagböcker.

    Och när hon hade gett ut dem började hon blogga. Allt mot betalning.

    Själv vaknar jag inte för mindre än 10,000 dollar à la Linda Evangelista. Så jag spenderar en hel del tid i sängen. Ha ha.

  10. BeckyRivera Says:

    great work,

Kommentera

