Mediemörkrets hjärta

by

Rolf lämnar Dagens Media. Det är faktiskt helt rubbat – men jag kommer att sakna honom där.

Förirrade mig för några veckor sedan in på DM:s redaktion på Kungsgatan. Kom in i ett ganska litet rum där hela Roffes redaktion satt intryckt.

Inser så här i efterhand att det var naivt av mig att knalla in där som om det vore en arbetsplats som andra.

Har aldrig förut känt så starkt att jag befunnit mig bakom fiendes linje. Utanför sken vårsolen, men där jag stod mitt på det lilla redaktionsgolvet kändes det som om ljuset aldrig nått. DM-redaktionens blickar kändes vassare än vargtänder och jag ville bara fly hem till Bonniers trygga direktionsvåning. Men jag hittade inte ut, blev helt paralyserad och glömde mitt ärende.

Efter en evighet fick jag syn på min forne kollega, Expressens före detta stjärnreporter Niclas Rislund. Känner inte honom så bra men mindes honom som alltid schysst och hjälpsam. Började röra mig i riktning mot honom – ville krama honom.

”Hej Niclas, kul att se dig”, sa jag och hoppades på en hjärtlig ryggdunk.

Men det var inte samma Rislund som jag en gång var kollega med som satt där.

Dagens Rislund sträckte fram handen. Handslaget var isande kallt och blicken hade kunnat tillhöra Persbrandts när han spelar torped.

Hur jag lyckades ta mig ut från DM minns jag inte, men jag vill aldrig, aldrig mer gå in där.

Och nu ska alltså Rolf sluta. Efter tio år som general för murvlarnas främlingslegion vill Roffe bli civil.

Det ska nog gå bra. Tycker att han börjat kännas lite för vek och intellektuell på senare tid.

Etiketter: ,

3 svar to “Mediemörkrets hjärta”

  1. fienden Says:

    Verkar konstigt. DM-gänget är ju kända för att vara sociala. Kanske kände de inte igen dig?

  2. Niclas Says:

    Haha, kul att se dig också. Kommer du upp igen ska du få en kram. //Niclas

  3. Kurtz van den Brink Says:

    Hahaha…Mediemörkrets hjärta…fick du också läsa Joseph Conrad på litteraturen?

    The horror, the horror…

    Fast visst gillar vi veka och intellektuella Coppolas filmatisering bäst?

    Ses i det civila…fast det kräver kurage.

    Kurtz

Kommentera

