Hård dag på jobbet

by

Åkte i morse hiss upp till direktionsvåningen tillsammans med JB. Hann tänka: ”Nu gäller det, nu har jag chansen att göra ett outplånligt intryck. Ta hissen hela vägen upp till Bonniertoppen och stanna där. Måste säga något riktigt smart. Vad hade Viggo eller Ebba v S eller Pontus Schultz sagt om de fått åka hiss ensamma med JB? Aldrig att de hade fuckat upp. De hade sagt smarta saker som fört dem ännu högre upp i hierarkierna. Det ska jag också göra.”

Som alltid hade JB ett iPodsnöre hängandes från ena örat.

Jag: ”Vad lyssnar du på?”

JB: ”Elvis Costellos senaste. Hatar att jag älskar Costello. Känner mig som någon som inte varit ung sedan 1972. Men den är snuskigt bra.”

Jag sa:

”Har Elvis Costello kommit med en ny platta? Den vill jag också köpa. I vilken butik hittade du den?”

JB: ”cd – du, det var många år sedan jag köpte en cd-skiva”

Sedan vände han sig bort från mig i hissen. Jag tror att han blev generad å mina vägnar, eller så talar JB helt enkelt inte med töntar som 1) inte har koll på Costellos senaste, 2) frågar efter vägen till skivaffären.

Kände att jag måste revanschera mig. Hitta en nivå där JB och jag kan mötas, typ prata om de Sades komplexitet. Men det var för sent. JB frågade bara kort om när jag skulle lämna direktionsvåningen. Sedan vände han sig om och log – men det var mot Sara Öhrvall.

Hon var för övrigt vansinnig över något som stått i branschpressen, och naturligtvis var det mitt fel.

På direktionsvåningen är också PM. Innan jag ens hunnit sätta mig på min plats har han gett mig order om att göra ditten och datten. Det känns som att han stressar mig.

Vet inte varför, men när PM ställer massa krav går jag till de fina fruktskålarna som står utställda lite här och var på direktionsvåningen och hetsäter äpplen.

När jag är inne på mitt tredje äpple för dagen kommer PM upp vid min sida och undrar varför jag inte levererar och ger mig ytterligare några uppgifter som straff.

Bortsett från när jag kommer inom PM:s synfält kan jag meddela att han är på ett rasande gott humör.

Det håller på att bli riktigt bra snurr på Newsmill. Kollegorna i branschen är våldsamt avundsjuka på vår rekrytering av Karin och fint folk ringer ideligen för att ansöka om audiens hos PM.

Men hur går det för mig?

 

Etiketter: ,

6 svar to “Hård dag på jobbet”

  1. Svetten tränger fram « Abborren Says:

    […] är fruktanvärt kvavt härinne. Idag var det en tjej som svimmade på tunnelbanan. Och Bonniers uttalar sig på ett sätt som kan tolkas lite hur som helst. Med tanke på att man lever på upphovsrätten, […]

  2. lagercrantz Says:

    Temperaturen hos dig måste ha stigit ytterligare den senaste timmen – fortfarande 0-0 och du har storkovan inom räckhåll.
    Jag håller tummarna för mållöst!

  3. JM Says:

    ”…you’re gonna have to serve somebody.”

  4. JacobWikman Says:

    Man börjar undra hur mycket av det här som är the real deal och vad som är Skugge-påhitt.

  5. Åh vad jag gladde mig i halvtid « Abborren Says:

    […] Termometerns skala räckte inte till för att mäta min optimism under pausen. […]

  6. Med Erland Josephsons ord: Jag är faktiskt inte tråkig « Kamikazepiloten Says:

    […] är kul. Så är hon också typen som skrattar åt hisnande (pun not intented) skvaller om mannen som ställer mat på hennes bord. Jag tar förstås inte alls åt mig. Kan bara konstatera att […]

Kommentera

