Rapport från Riche

by

Åt igår middag på Riché med PM, Sara Öhrvall, Alexander Jamal samt två briljanta webkonsulter från London, Jack och Matt.

Allt var trevligt och brittiskt civiliserat tills Carl Bildt slog sig ner några bord ifrån oss. Då fick PM något mörkt i blicken.

PM: ”Vi måste berätta för Bildt att vår blogg är större än hans.”

Jag: ”Det tycker jag är en synnerligen dålig idé, inte minst som ”Alla dessa dagar” för det mesta är större än vår blogg.”

PM: ”Äh, vi är störst när det gäller. Det här är ett lysande tillfälle att äntligen sätta Bildt på plats.”

Leo: ”Men du ser väl alla livvakterna?”

Vid bordet bredvid sitter Thomas Bodström tillsammans med författarkollegan Liza Marklund. Bodström gör sitt bästa för att hetsa PM mot Bildt och jag känner att jag inte länge till kan hålla tillbaka PM (tror inte två bloggstjärnor ska mötas annat än via länkningar) när Timell kliver fram som deus ex machina och börjar dela ut Gino till vårt sällskap. Detta får PM att byta fokus.

PM: ”Gino, vad är det för något.”

Timell (chockad över PM:s brist på allmänbildning):

”Gino är en efterrätt uppkallad efter nattklubben Gino. Klubben bytte sedermera namn för att slutligen läggas ner. Men efterrätten har blivit en klassiker.”

Sedan åt PM och vi andra av Riche gudomligt goda Gino, och Bildt fick vara i fred.

Jag fortsatte prata med Bodström och Liza. Bodström sa att han trodde väldigt mycket på Newsmill och jag kände att jag tyckte om förre justitieministern. Liza M sa att hon är skeptiskt. Hon varnade mig för att underskatta kvällstidningen och överskatta nätet och lät förstå att det var dumt av oss att lämna Expressen.

Vi kysste deckardrottningen på hand och flydde ut i juninatten.

Etiketter: , , , , , , ,

9 svar to “Rapport från Riche”

  1. Clara Says:

    Näe, efterrätten Gino fanns på PA&co långt före nattklubben Gino. Desserten är uppkallad efter en pizza på personalmatsalen på Kockarnas krog. Och nattklubben efter efterrätten. Tror förresten att Bildt går på Riche för att träffa just er.

  2. lagercrantz Says:

    Tack! Kul att få besök av en så initierad skribent på bloggen. Frågan är om ens Timell (som borde få en hedersprofessur i Stockholms moderna kroghistoria) hade koll på det.

  3. Sanningen om efterräten Gino « Karin, PM & Leos blogg Says:

    […] om efterräten Gino Fint besök. Författaren och journalisten Clara Block Hane avslöjar sanningen om mytomspunna efterrätten […]

  4. Karin Eder-Ekman Says:

    haha, clara höll sin ginoföreläsning för mig redan 93, typ.

  5. Clara Says:

    Äh, det är inte min föreläsning. Tror det är Claes Brittons… Eller nån av kockarnas… Kan ni byta blogghuvudet nu så att det blir språkligt korrekt?
    undrar
    Clara
    ps jag besöker er varje dag ds

  6. Karin Eder-Ekman Says:

    clara jag har svarat till dig under ”gnäll”-rubriken också

  7. anders timell Says:

    Clara har rätt. Har ringt och pratat med kocken Stefan Robertsson på PA&co i morse. Gino kommer från kockarnas krog där Den tyske kocken Rolf Duhr arbetade med Pelle Sturén och Niclas Eriksson. Från början serveradesden som vitchokladgratinerad kiwi med hallonsås och vispad grädde dvs italienska flaggans färger. Niklas Eriksson kallades på den tiden ibland för ”Gino”, därav namnet. Rätt ska va rätt.

    Anders Timell

  8. Helena Zimmerdahl Torgerson Says:

    Jag är förvånad – för att inte säga bestört – att PM inte vet vad Gino är. Med tanke på hur många gånger jag har bjudit just honom på just detta.
    Så är det, you can’t win them all.

  9. Micke Says:

    Jag måste säga att Rolf Dürr är den korrekta stavningen på den tyske , alldeles förtjusande gemytliga kocken. Så det så.

Kommentera

