Sommartider

by

Min käre granne Daniel tittar medlidsamt på mig och säger ”välkommen till midsommarveckan i svenskt näringsliv” när jag pustar över allt som plötsligt måste ordnas omedelbart innan alla går på semester. Och dessutom ska man hämta på dagis och fixa fönsterbågar som inte blev målade i maj. ”Det enda som är bra såhär års är att folk i alla fall är trevliga”, säger han. Själv har han ett tiotal bolag. Och jag sitter med ett, dessutom ganska inbäddat, och kippar efter andan.

Kan man kräva sex timmars arbetsdag för småföretagande småbarnsföräldrar? Eller måste man ha det som Maria Borelius?

9 svar to “Sommartider”

  1. Torsten Says:

    Eh … FRA? Hallå?

  2. pmnilsson Says:

    Hej Torsten, bra att du uppmärksammar att vissa ämnen förtjänar att leva över veckosluten, men jag har ibland annat än FRA att tänka på under kvällarna. Barnen ska hämtas på dagis, de ska underhållas och pusslas med, de ska ha mat, de ska äta, golvet under deras stolar ska städas, disken ska diskas, lillebror ska inte slå storasyster, deras tänder ska borstas, deras hår ska kammas, lillebror ska inte slå storasyster, lillebror ska nattas och läggas, storasyster ska nattas och läggas och pratas med och sen ska disken diskas färdigt och huset dagligstädas och mördarsniglarna plockas i trädgårn och seminariet i Båstad förberedas och mötet i morgon förberedas och redaktionella aktiviteter i augusti förberedas och jag skulle aldrig få för mig att beklaga mig över ett liv jag verkligen gillar men just FRA finns inte i mitt huvud ikväll men jag uppskattar att det finns i Torstens.

  3. Carina Says:

    Vad är FRA?? Undrande svensk i utlandet, som förövrigt också är egen företagare, har två barn, hus & trädgård (dock utan mördarsniglar!).

  4. anna J Says:

    Och i mitt huvud…hela tiden. Och jag har också ungar som jag gärna vill ska få leva i en demokrati utan diktaturfasoner.

  5. Merit Says:

    Sextimmars arbetsdag kan aldrig krävas för någon företagare vare sig den är småbarnsförälder eller inte. Inte heller åttatimmarsdag eller ens tiotimmarsdag. Inte heller femdagarsvecka, fem veckors semester, a-kassa om det är knackigt en tid eller sjukersättning om man skulle bli sjuk. Välkommen till företagarnas annorlunda värld, PM!

  6. Anna Says:

    Torsten, anna J-vad innebar FRA rent praktiskt for allmanheten i Sverige?

  7. paranoid Says:

    Ögonblicksbilder ur det verkliga livet:
    Yrkeskriminella tar alltid ut batterierna ur sina mobiler innan de pratar om sådant som gör kriminalitet till deras yrke.
    Medlemmar av diverse lagliga statliga organ som sysslar med så kallat underrättelsearbete tar också ut batterierna ur sina mobiler innan de pratar om sådant som de inte vill att andra ska veta att de pratar om.
    Ibland lägger de sina isärplockade mobiler en bra bit bort.
    Riktigt paranoida som känner sig påpassade pratar överhuvudtaget inte i mobiler med vissa personer eftersom det idag finns program som scannar efter röstprofiler i mobilnäten.
    Sms är inte att tala om liksom email.
    En kort stunds säkerhet kan uppnås av den som köper två nya mobiler kontant i en affärer utan videoövervakning och laddar med helt nya kontantkort och så ringer man i en sluten krets, alltså bara mellan de två mobilerna.
    Slutligen:
    Vet du med 100-procentig säkerhet att det inte finns ett dolt program i din dator som loggar alla tangenttryckningar?
    Paranoid? Inte jag!

  8. pontus Says:

    PM!

    Kräv kunder till ditt företag istället! Mycket enklare.

  9. pmnilsson Says:

    Äntligen en riktig affärsidé!

Kommentera

