Därför har Dick Erixon fel

by

Ska – som alla andra – till Almedalen. Bland annat ska jag vara med i Tvekampen och debattera med Dick Erixon. Trodde att det skulle bli en ljum tillställning över ett glas rosé, men nu känns det som att det är två överladdade boxare som ska upp i ringen: DE har börjat veva på sin blogg flera dygn före Susanna Popova slagit i gonggongen, och naturligtvis måste jag försvara mig mot Timbros mest skoningslösa slugger.

DE gnäller på att sådana som Viggo Cavling och jag skriver om det privata, använder bloggen till att skvallra, kort sagt: skitar ner i DE:s fina bloggosfär.

Till mitt försvar kan man säga att Viggo och jag inte är ensamma, tvärtom. Blondinbella och Bildt till trots: Världens mest framgångsrika fulbloggare just nu är Barack Obama. Han är på inte mindre än 13 platser på nätet och berättar om vem han lunchar med, vilken musik han lyssnar på, vilken mat han föredrar. Han lägger ut bilder på allt och alla och – framför allt – samlar in en ohygglig massa pengar till sin kampanj.

Och här hemma har Carl Bildt en av landets populäraste bloggar. Till och med jag, en inbiten Bildt-kritiker – kan inte låta bli att charmas av hans blogg. Jag vill absolut veta i vilken bar i världen och med vem utrikesministern druckit sin nattfösare. Och jag vågar påstå att det stora intresset för Bildts blogg beror på att han på ett effektivt sätt kryddar sina officiösa analyser med lite privat tugg.

Men tillbaka till Barack: Jag tror inte ens DE vågar påstå att Barack Obamas fulbloggande inte spelar någon roll för den demokratiske presidentkandidatens framgångar.

Det skulle förvåna mig mycket om inte både Mona Sahlin och Reinfeldt gick att följa på Twitter och Flickr i nästa valrörelse. 

 

Dick, låt oss slå vad om saken. Den som förlorar får köpa äkta kubanska cigarrer (för det är väl sådana du röker) till den andre.

Etiketter: , , , , , ,

4 svar to “Därför har Dick Erixon fel”

  1. delade | Därför har Dick Erixon fel Says:

    […] Orginalpost: Därför har Dick Erixon fel […]

  2. deeped Says:

    Trist att en annan inte kunde vara där. Nästa år kanske.

  3. didoblogg Says:

    Vilken härlig debatt! Och ack så svensk när nu bloggarna strider om vem som bloggar på RÄTT sätt.

  4. Daniel Says:

    Erixons åsikt är ganska vanligt förekommande. Precis som en del säger att kvällstidningar skriver bara skit. Och TV3 gör bara fjantprogram. Etcetera, etcetera och så vidare.

    Men låt bli att läsa och titta då!!

    Debattera gärna men inte genom att säga att någon just sagt något ointressant. Debattera genom att bemöta saken och lägga fram alternativ.

Kommentera

