Mördande konkurrens

by

ALMEDALEN. ”Leo, nu sätter du dig och bloggar från Almedalen. Vi har skrivit att du ska blogga därifrån – och på bloggen håller man vad man lovar”, sa PM och lät uppfodrande, för att inte säga lite arg.

Det här var snart ett dygn sedan och jag har först nu tagit mig samman. Har aldrig känt ett så starkt motstånd mot att blogga som det senaste dygnet. Och jag har en teori om vad det beror på.

På bloggen behöver man bara skriva det som inte redan är skrivet. Bloggaren har till skillnad från printjournalisten – jag tänker i första hand på ledar- och kulturskribenter – inte rapporteringsplikt.

Bloggaren är som de mexikanska pizzabuden som konkurrerat ut de gamla hederliga paparazzisarna (läs den här artikeln!.).

Det råder syrebrist här i Almedalens bloggosfär. I varje hörn står det en liten bloggkung och kippar efter andan. Den här.

Eller den här.

Eller den här.

eller den här

samt ytterligare ett stjärnsystem av bloggare som lyser upp Almedalens mulna himmel och får mig att känna mig en liten meteorit.

Tänkte sluta här, men nu har jag kanske i alla fall ett pytelitet scoop.

 

En framstående publicist har just kommit fram till mig här på Wisby hotel och är upprörd över något som hände i går kväll.

Det var knökfullt och kö till Donners brunn igår när Mona Sahlin, Östros, Bodström, Eric Sundström, Lars Stjernqvist helt sonika gick förbi kön. Roffe säger:

”Det såg väldigt märkligt ut och det muttrades en hel del bland PR-konsulterna som snällt stod och väntade på att få komma in.”

Almedalen är inte varken Café Opera eller Sveavägen 68. Det borde Monas gäng veta.

Igår drack jag öl med Claes de Faire och Niklas Ekdal i går. Av någon obegriplig anledning köpte jag cranberry vodka till mina vänner men de var kloka nog att hålla sig till Hof och jag fick dricka upp alla tre drinkarna själv. I dag har jag välförtjänt ont i skallen.

För övrigt anser jag att den svenska bloggvärldens ende riktige rebell förtjänar att läsas varje dag.

 

 

Etiketter: , ,

3 svar to “Mördande konkurrens”

  1. anna J Says:

    ”Igär drack jag öl med Claes de Faire och Niklas Ekdal igår”.Du skulle kanske ha skippat den sista drinken haha

  2. Magnus Says:

    Men va faan, en liten länk till Almedalsbloggen kunde du väl kosta på dig? Varför två till Claes ”Laissez Fair” de Faire?

  3. lagercrantz Says:

    Magnus, förlåt mig! Min avsikt var förstås att länka till Almedalsbloggen.

Kommentera

