Moderaterna och strandskyddet

by

Har under många år haft ett smultronställe i Stockholm som jag delat med andra stockholmare. Det handlar om en liten brygga utlagd där Pålsundet är som allra finast. Näckrosorna, träbåtarna som kommer glidande under den mäktiga Västerbron, det rena vattnet som är betydligt fräschare än Årstavikens och Riddarfjärdens, gör just denna brygga lika romantisk som en Monica Zetterlund-låt.

Men denna sommar är idyllen avspärrad. Bostadsrättsföreningen Pålsundet har satt upp en stadig plåtskylt där de påstår att bryggan bara får användas av medlemmarna i deras förening.

Detta alltså mitt i centrala Stockholm. 

Kan de verkligen göra så? Finns inte strandskyddet och allemansrätten längre? Kan vem som helst lägga ut en flotte mitt i stan och hävda att det är hans område?

När jag var barn kunde man bada lite överallt i Stockholms skärgård. I dag är varenda kobbe ”privat område”, varje liten badstrand avspärrad med bommar eller taggtråd.

Detta åtminstone i moralisk mening åsidosättande av allemansrätten och strandskyddet skedde efter det att de borgerliga tog över traditionella arbetarekommuner i Stockholms skärgård.

Samtidigt som borgarna i Stockholm gjort sitt bästa för att avskaffa public beaches.

Jag anklagar moddarna för det här. Idén om att bara de egna barnen – alltså moddarnas – barn ska få bada finns djupare rotad inom moderaterna än i något annat parti. Precis som övertygelsen om det riktiga i att låta skydda sina egna barn i stora stadsjeepar med risk för andras barn liv.

Hade nästan glömt hur mycket jag avskyr gammelmodden. Briljanta och spännande stadsråd som Anders Borg, Sten Tolgfors, Lena Adelsohn och Ewa Björling har duperat mig att tro att den gamle onde moderaten är på utdöende. Men skylten vid Pålsundet har gjort att jag kommit till sans igen.

Etiketter: , , ,

10 svar to “Moderaterna och strandskyddet”

  1. anna J Says:

    Bra skrivet!Somliga människors egoism och uppblåsthet upphör aldrig att förvåna.Men Eva Björling briljant?Det är vi många Ekeröbor som inte håller med om.

  2. lagercrantz Says:

    Har aldrig haft Ewa Björling till granne, har bara pratat i telefon med henne ett par gånger – och då var hon i alla fall trevlig. Men briljant eller inte – hon hör till den lilla krets toppolitiker som doktorerat och hon verkar ha stora kunskaper inom områden som bistånd och hälsovård i tredje världen.
    Tror att hon passat bättre som biståndsminister än som handelsminister.

  3. frame Says:

    först. jag gillar ert projekt. tummen upp.

    sedan. ser jag dåligt eller undertecknar ni inte vem av er som skriver? om inte så skulle jag uppskatta om ni började göra det.

  4. ing Says:

    Det låter som att delar av Stockholm börjar likna striden om stränderna i Malibu. Men den striden, mot bl a filmmogulen David Geffen , vann ju allmänheten – kan ni inte gå ihop och stämma gammelmoddarna för brott mot allemansrätten helt enkelt? Eller funkar det bara i USA?

    Ingegerd L

  5. Karin Wä Says:

    Just hemkommen från Malmö. Ribersborgsstranden! Västra hamnen!
    Enorma allmänna stränder, gratis rena toaletter, soptunnor var tionde meter, lekplatser, badbryggor och RIKTIGA BADVAKTER. För alla!
    Samt kondomautomat på handikapptoan…

  6. lagercrantz Says:

    Vad annat kan man säga än grattis! Det du skriver bevisar möjligen också att Ilmar Reepalu trots allt hade sina goda sidor.

  7. Daniel Says:

    Jag badar aldrig. Ändå gör det en smula ont varje gång jag åker förbi Grisslingebadet på Värmdö. Halva sandstranden är nämligen inhägnad. Och jag vet vad det står på de gula skyltarna: ”Tillträde endast för medlemmar i Mörtnäs fastighetsägarförening”.

  8. Ina Says:

    Det där är vanligt överallt. Kommunal mark spärras av till ”privata bryggor” och ungar som ska bada jagas bort av privata bostadsföreningssheriffer. Håbo har över 230 km strandlinje men kanske 1 km allmän bad för invånare. Hela Mälarstranden är spärrad av dessa bostadsrättspirater som sätter upp sina båtar, bryggor och badställen på den kommunala marken och sedan spärrar av. Kommunen gör inget. Anledningen lär vara att de som bestämmer i kommunen har de bästa strandutsikterna själva. I Skåne likadant, på Ven ett helsike, samma sak på många håll i Halland. Nationell media brukar inte bry sig dock kanske för att de flesta bor på Södermalm.

  9. Mårten Says:

    Ewa Björling briljant, roligt Leo att du nämner henne just i såna här sammanhang eftersom hon hade bygglov för en suterängvilla på Ekerö men ritade om den så att det blev ett tvåvåningshus vilket hon byggde utan bygglov. Mycket bra iakktagelse i övrigt!

  10. hampus Eckerman Says:

    Jag vill här hänvisa till Tre män i en båt om vad som bör göras med de som sätter upp dylika skyltar:

    ”Blotta åsynen av dylika skyltar uppeggar varje ondsint anlag jag bär i min själ. Jag känner hur jag vill riva ned varenda en av dem och spika fast dem i huvudet på den man som satt upp dem tills de är döda, och så skulle jag begrava dem och sätta upp skyltarna som gravstenar över dem.

    Jag nämnde dessa mina känslor för Harris och han sade, att han hade dem även han, men i ännu högre grad. Han sade, att han inte endast skulle vilja döda de män som satt upp skyltarna, utan även slakta hela deras familjer, vänner och släkt, för att därpå bränna ner deras hus. Detta föreföll mig att vara att gå till överdrift och det sade jag även till Harris; men han svarade;

    ”Inte alls. De’ ä’ va’ de förbaske mig förtjänar, å’ ja’ skulle sjunga kupletter stående på ruinerna.”

    Det var hemskt att höra Harris gå an på detta blodtörstiga vis. Vi borde aldrig tillåta vår rättskänsla att försumpas till enkel hämndlystnad. Det tog ett bra tag innan jag kunde få Harris att inta en mer kristen syn på saken, men slutligen lyckades jag och han lovade mig, att han skulle skona släkt och vänner i alla händelser, samt avstå från att sjunga kupletter på ruinerna.”

    http://sv.wikisource.org/wiki/Tre_m%C3%A4n_i_en_b%C3%A5t._Kap_8

Kommentera

