Tolgfors vann senaste

by

KARSKRONA, VÄSTRA FJÄRDEN. Svår brist på tångräkor. Jag och mina fyra bröder förevigades på mammas julkort i morse och sedan dess har vi försökt fånga tångräkor. Problemet verkar vara att de inte gillar vind och sommaren har varit blåsig och vår fångst från Utö mager. Våra långrevar till nattens ålfiske kräver minst 300 räkor och vi har inte mer än 60. Mask? Kan vara ok, men det är nog 25 år sedan jag grävde 300 mask i komposten och det var drygt då. Fryst tobis? Funkar bra utanför öarna på 20 meters djup, men här inne? Dessutom verkar det blåsa upp och då är det inte så kul med rev. Bror nummer fyra har fått bra med piggvar och gäddorna trillar in med jämna mellanrum, men ål är ju roligare än det mesta och folk längre in i viken har fått riktigt bra nu, och stora fina rökålar. Folk inne i viken tycker också att de där FRA-kvinnorna i riksdagen inte verkar vara riktigt tillräkneliga, vilken jag ju tyvärr måste hålla med om. Just nu verkar ju Tolgfors vara den ende som håller när det blåser.

Vi kör med tobis och hoppas att nattvinden inte drabbar oss så hårt.

Etiketter: , ,

12 svar to “Tolgfors vann senaste”

  1. fred Says:

    Har inte eu kommit med förbud för långrev sommartid? Större sak än fra isf… Ännu värre om även tångräkorna är torsk eftersom jag lovat dottern mete på Ungskär i morgon.

  2. Daniel Says:

    Jag antar att ni har fått dispens från det allmänna förbudet mot ålfiske som trädde ikraft 1/5.

    Vad tycker du PM om att sportfiskare är förbjudna att meta ål (oavsett ifall C&R tillämpas eller ej) medan dispens ges till vissa yrkesfiskare och andra som använder metoder som fångar betydligt fler ålar än sportfisket? Om det nu är så att ålen är hotad av utrotning?

    Om ålbeståndet inte är hotat är det orättvist. Ifall ålbeståndet är hotat så är ju förbudet till ingen nytta? Eller?

  3. Johan Says:

    Männskorna i viken kryssade nog inte aktivt in motvallsbrudarna i riksdagen, därtill är väl den enda information de får om saken från kvällstidningarnas löp. Fra-frågan är större än bara själva sakfrågan som redan är utagerad politiskt, det är partikulturen, dynamiken och väljarföraktet på regeringskansliet som är kärnfrågan, vilken inte kan negligeras.

  4. Lisa Says:

    Stulen ål kan väl aldrig smaka?
    Snälla du, lämna ålen tillbaka!

  5. .m. Says:

    Hej och hå. Härligt med liberaler som anser att det bara är att tuta och köra. Marknadslagarna kommer se till att ålen återhämtar sig bara den blir tillräckligt dyr, eller?

  6. Patrik Says:

    Daniel, vad jag förstår är ålbeståndet hotat i hela världen.
    Alltså, sluta fiska ål!

  7. pmnilsson Says:

    Jag visste faktiskt inte att det var långrevsförbud. Vi fick en ohyggligt massa aborrar. Tobis fungerade inte. Självklart ska man inte fiska ål.

  8. Lisa Says:

    Hej, jag är faktiskt väldigt nyfiken hur man är på ålfiske, hejar på andra (mer lyckade ålfiskare) och ändå tycker att det är självklart att man inte ska fiska ål. Jag vill faktiskt ha ett svar på detta.

  9. pmnilsson Says:

    Till Lisa:
    Om man alltid har fiskat ål, vilket man har i Karlskrona skärgård, alltid har lagt krok, ryssjor och ljustrat dem med lampa på nätterna, då är ålfiske en självklar del av livet självt, som att meta aborre ungefär. Karlskrona omfattades heller aldrig av ljustringsförbudet eftersom det inte gick att beivra. Folk ljusade sina ålar och polisen gjorde nog detsamma, det var ungefär som sjöfågeljakten på vårarna.
    Ett avlägset EU-förbud som mest har att göra med att få stopp på det franska fisket av glasål känns just avlägset. När därtill yrkesfiskarna har dispans att dra upp ål längre ner i Hanöbukten blir de egna fyra, fem ålarna kanske inte så mycket att bråka om. Så därför fortsätter fisket, i mycket liten omfattning, knappt synbart, till stor glädje för utövarna. Men jag tycker att man ska respektera det där förbudet tills vidare.

  10. Lisa Says:

    Jag vet inte om det är något att bråka om, jag är bara lite fascinerad av hur du resonerar när du som opinionsbildare skriver en romantiserad skildring av hur du fiskar en extremt hotad fiskart. Att äta ål till påsk var en stark tradition i min familj och de små skivorna var väl inget att bråka om de heller? Knappt synbart och till stor glädje för ätarna. Men faktum är att lusten att käka ål försvunnit.

    Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget om vad som är ”man” och vad som är ”jag” i den där meningen att ”man” ska respektera det där förbudet. Om inte ens folkpartister är politiskt korrekta i ålfrågan lär dess dagar vara räknade.

    Som jag ser det har ålen bara en vettig strategi att anlägga om den vill överleva: skippa slemmet och skaffa ögonfransar.

    Trevlig helg och hälsa Johan och Mette!

  11. Stefan Says:

    I Blekinge pilkar jag torsk, går längs stranden och lurar gäddor ur tången, lägger nät efter skrubbor, drar långrev och hade gärna ljusat om bleken infunnit sig. Helt utan dåligt samvete! I hundratals år (tusen?) har kustbefolkningen här från små båtar, med enkla handredskap och utan ekolod och GPS fiskat på detta sätt. Det kräver hårt arbete, mycket tid, och för att få fisk som motiverar insatsen dels god fisketillgång, dels en gedigen kunskap om var och när fisken går till. Denna kunskap ärvs från far till son (ursäkta feminister, men jag har aldrig sett en kvinna fiska själv på sjön), eller som i mitt fall genom syskonens ändlösa försök under uppväxten. Det är ett absolut hållbart fiske som enbart skummar på ytan av det havet kan ge. Vi är därtill kulturbärare i samma grad som t ex samernas renskötsel. Det är inte jag (eller PM) som förstör fiskebestånden. Det är industrifisket som med ekolod och trålare kan dammsuga vattenmassorna och förstöra lekbottnarna tills havet är tomt på fisk.

    Och det, kan jag sörja mig till döds över, en sorg som känns i själen hos mig, PM, och alla andra småbåtsfiskare här i Blekinge mer än vad en missad ål på påskbordet kan betyda, väl så trist.
    Så var snäll och sluta klanka ner på oss, och stormskäll istället på fega politiker som inte tar itu med det verkliga problemet.

  12. pmnilsson Says:

    Nu i augusti när det är lite mörkare tror jag att sundet mellan Ringholmen och svanön är kanon. Det finns ett ställe ca 100 meter sydöst svanön med slingerväxter som brukar vara bra. Tromtösundaviken utanför Nisses brygga nog värt att prova och utsidan av Ivö men inte djupare än två meter.

Kommentera

