Bye bye, Bonniers – see you in heaven

by

Sista dagen på direktionsvåningen. Sedan flyttar vi in i egna lokaler. Måste erkänna att det känns lite vemodigt att flytta härifrån. Det gick ganska fort att acklimatisera sig här och det känns som att jag faktiskt gjort lite nytta.

Jag har noga övervakat installationen av porrdikten i entrén och jag har med större entusiasm än JB själv följt installationen av Mattan. Jag har för allas trevnads skull tjatat om att fruktskålarna på en anständig direktionsvåning ska vara fyllda och gnällt på den dåliga kvaliteten i kaffeautomaterna tills det faktiskt blev riktigt drickbart.

Ändå är det med en känsla av dåligt samvete jag sticker till Newsmills första nya lokaler. Frågan är om jag vågar berätta varför. Jo, jag gör det. Freedom of Speech är ju ett av Bonniergruppens ”core values”.

Saken är den att jag under min korta tid på här på Kungsgatan hänt att jag fått trösta gamla trotjänare som under löfte om meddelarskydd bett mig skriva på bloggen om hur hemskt det var att tvingas flytta från de gamla fina lokalerna i Bonnierskrapan. ”Jag saknar mitt rum med utsikt över hela stan, jag saknar alla mysiga lunchrestaurangr på Rörstrandsgatan – jag saknar till och med Jeanettes konstmuseeum. Jag känner mig så förödmjukad som tvångsförflyttats på det här sättet”, anförtrodde en i den gamla stammen av medarbetare mig.

När jag tänker på den ledsna medarbetaren känner jag mig lite skamsen. Det är nämligen så att Newsmill flyttar in högt, högt upp i, just det, Bonnierskrapan på Torsgatan.

Den magnifika utsikten. Det fina vilrummet. Möjligheten att stänga om sig. Fiket i den intilliggande Konsthallen – jag kan knappt bärga mig till på fredag då vi flyttar in på 17 våningen.

Men lite vemodigt känns det trots allt att lämna Kungsgatan.

Det har känts tryggt att ha Jamal i närheten. Casten Almqvist är ett fantastiskt bollplank. Och JB alltid lika fascinerande att följa på nära håll.

Men tråkigast är ändå att skiljas från direktionsvåningens First Lady, Maria Bölja. Det har varit ett sant nöje att få sitta bara en bänkrad bakom henne.

Etiketter: ,

5 svar to “Bye bye, Bonniers – see you in heaven”

  1. Kräkarapan Says:

    Jag har saknat dig, min gode Leo. Ska vi ses utanför bistron?

  2. Daniella Says:

    Well, lycka till med avvändning och abstinens. Vi har trots allt yttrandefrihetr i grundlagen så det behövs väl inte mer tårar än så. Who the fuck is Bonniers any way? On internet. In EU?

  3. smekmånaden slut Says:

    Jag förstår inte det här. Allt snack om utsikt, fik och udda mattor.
    När är egentligen er smekmånad slut?
    Eller med andra ord – när ska ni börja leverera!!!

  4. anna J Says:

    Jag tycker ni ska byta namn till Trivialmill för så mycket nyheter och debatt bjuder ni ju inte på.

  5. pmnilsson Says:

    Hej anna,
    vi kör inte vår sajt än men förhoppningsvis ska vi vara ute inom kort. Då lovar jag mer onfo på bloggen.

    PM

Kommentera

