I det blå

by

Första riktiga arbetsdagen på Newsmills kontor. Utanför fönstret hopar sig lätta om än oroliga moln över Vasastan – över Vasaparken, huset där Astrid Lindgren bodde, huset mittemot Eastmaninstitutet där slutscenerna i Bo Widerbergs ”Mannen på taket” utspelade sig, Wasahof som mer eller mindre var mitt natthärbärge under några år i början på 90-talet. Längst till höger i synfältet ser jag mitt gamla plugg, Adolf Fredriks musikskola, där jag led under sex svåra år.

Längst bort till vänster ligger Solnaslummens Blåkulla på vars tak jag lekte som barn.

Det är svårt att inte bli nostalgisk när man har utsikt över halva norra Stockholm.

Och att flytta tillbaka till Torsgatan 21 känns lite som att komma hem. PM och jag satt ju här medan Newsmill fortfarande bara var ett embryo. Den förste vi mötte i hissen vid återkomsten var CJ Bonnier som hälsade oss välkomna. Kaffet i kaffeterian på markplan är överlägset mycket bättre än både det på i DN-huset och det på Kungsgatan.

Första arbetsdagen har nästan känts oroväckande bra. Karin och jag enrollerar den ena stjärnskribenten efter den andra. Hittills har alla vi ringt till varit vänliga, entusiastiska och, bäst av allt, skrivvilliga.

Newsmills nytillträdde vd, PM, som varit lite onödigt patroniserande den senaste tiden fnular just nu lugnt med våra mejladresser och vår redaktionsplattform på nätet.

Harmonin är total. Men utanför viner det hårda vinda och det blir säkert en stormig höst.

Ett svar to “I det blå”

  1. Que? Says:

    I hårda vindar danas kvinnor och män, både som egna företagare och bärare av nya affärsområden.
    Det var ju detta ni drömde om!
    Nej, måtte ni sitta i stormens öga och måtte hösten bli hård och fylld med kamp.
    Hellre det än att sitta bortglömda på Torsgatan. Då hjälper det inte att kaffet är ovanligt gott.

Kommentera

