Bildts pånyttfödelse

by

Harmonin här på 17 våningen är total. För en stund sedan var Pontus Bonnier och hälsade på Newsmills redaktion. Han verkade bli uppriktigt glad när jag sa att det är mycket trevligare här på Torsgatan än på nya högkvarteret nere på Kungsgatan.

Karin mejlar intensivt med Filippa K och Maja Lundgren. PM är djupt försjunken i sina vd-sysslor och jag har haft givande samtal med bland annat Anders Wijkman och Roland Poirier Martinsson.

Samtalsämnena under Karin, PM och min lunch på indiern ett stenkast upp på Torsgatan var huvudsakligen familjeprojektet, barnkalas och Carl Bildt.

Både PM och jag har fixat barnkalas i helgen, PM åt Nancy 5 och jag åt Ben 3.

Det kändes som det blev lite tuppfäktning mellan PM och mig om vem som ordnat det finaste kalaset. När jag stolt berättade att jag köpt en motorsåg för barn till Ben samt en polismotorcykel dito fnös PM ”ju mindre presenter desto bättre”.

Sedan berättade PM stolt om succén med tomteblossen som han placerat i den mardrömslikt goda (min anm.) hemmagjorda potatismosen, och då kändes det som att han var bästa pappan.

För övrigt är vi fascinerade av att Bildt jämför Putin med Hitler. Bildt på sin blogg:

”Vi accepterade inte att Milosevics Serbien intervenerade militärt i andra före detta jugoslaviska stater med hänvisning till skyddet av dem som har serbiska pass. Och vi har anledning att minnas hur Hitler för lite mer än ett halvt sekel sedan använde just denna doktrin för att underminera och anfalla betydande delar av Centraleuropa”

Bildts bloggkommentar måste reta gallfeber på ryssarna och göra den svenske utrikesministern omöjlig som framtida fredsmäklare i konflikter där Ryssland är inblandade.

Men samtidigt visar Bildt att han trots mångmiljonmutan från holdingbolaget Vostok Nafta (som under Bildts tid i bolagets styrelse hade nästan alla sina tillgångar i Gazprom) faktiskt står fri. Det känns lite som att vi är tillbaka på 80-talet: Bildt skyddar oss från Ryssen och kalla kriget verkar vara tillbaka. Nu väntar jag bara på att Mona Sahlin ska bli påkommen med att snatta choklad igen. Helst av samma baneman som förra gången. (Leif Brännström. Det kallar jag en riktig reporter).

Och det känns som om vindarna från förr kittlar Bildt behagligt i nacken. Eller var sägs om det här citatet från Alla dessa dagar:

”Om vi kommer till Tbilisi eller ej vet vi inte, men vi har gjort bedömningen att det är värt och viktigt att försöka. Är det för mycket ryskt stridsflyg i luften – eller attackeras flygplatsen igen – hamnar vi någon annanstans.”

Nästa gång jag är i en leksaksaffär och ska gå på barnkalas ska jag köpa ett Stratego. Till mig själv.

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Bildts pånyttfödelse”

  1. anna J Says:

    Meh…DET goda potatismoset heter det väl!

  2. Nino Says:

    tomtebloss! Vilken idé. Ska själv rodda barnkalas åt min nyblivna 5åring snart och har stora bryderier om alla 4-5åringar från dagis ska få plats hos oss..

Kommentera

