Benny Haag svarar Kullenberg: Spritromantiken är visst skadlig

by

En alkoholläkare sa en gång till mig: ”Det är bara människor med alkoholproblem som bekymrar sig över att andra inte dricker.”

Huruvida det gäller i Annette Kullenberg fall vet jag inte.

Vad gäller De Stora Genierna så behöver de säkert ett helrör för att komma till skott. Men det är inte där problemet ligger. Jag är en ytterst obetydlig skriftställare som i dagarna kommit ut med en bok som heter ”Makt, mod och motstånd”. Där strider jag för dom, som likt jag själv, vuxit upp i hem där det supits alldeles för mycket. Jag kämpar för dom som befinner sig runt omkring den som krökar, dom som får ta hand om skiten efter missbrukaren.

Jag slåss för dom, som likt jag själv, druckit alldeles för mycket och kommit till insikt om att jag gjort min omgivning ganska illa. Romantiseringen av Gutår och Bellman och Botten opp, Broder är bara löjlig och befinner sig på en nivå som jag lämnat för länge sedan.

För mig handlar det om den 16-åriga flickan som blir våldtagen av tre män på en efterfest någonstans där ingen minns någonting eftersom dom varit så fulla. Eller den 17-åriga killen som blir söndersparkad utanför en korvkiosk någonstans i Sverige där ingen kan vittna eftersom alla varit så berusade.

Eller alla dom barn, alla dom kvinnor och män som får torka spyorna och tvätta nerpissade trosor/kalsonger efter stora genier eller lastbilschaufförer eller sjukvårdsbiträden eller elektriker eller journalister eller…

Det är där mitt krig utkämpas!

Annette Kullenberg, håna inte dom människor som betalar ett så högt mänskligt pris för andras supande. Det är i allra högsta grad ovärdigt av en tänkande människa, som jag hoppas du anser dig vara.

BENNY HAAG

Benny Haag är skådespelare och författare. I dagarna utkommer hans självbiografiska bok ”Makt, mod och motstånd”.

Etiketter: , ,

7 svar to “Benny Haag svarar Kullenberg: Spritromantiken är visst skadlig”

  1. Linnéa Says:

    Väl talat!

  2. Datageniet Says:

    Alltså, ni vet att man kan ha en bild i stället för bara blå färg, va? En så kallad image header. Vet ni också att man kan ändra författare, så att det inte behöver stå ”by lagercrantz” över ett inlägg av Benny Haag, ”by pmnilsson” över ett inlägg av Ulvaeus etc?

  3. Vicktoria Says:

    Well spoken!

  4. viktövervikt i aftonbladet « the real mymlan Says:

    […] Anette Kullenberg om Alkohol som livskvalitetförhöjande medel. Idag svarar Benny Haag. Han är av en annan uppfattning. På något vänster vis förstår jag dem […]

  5. Kristina af Knusselbo Says:

    Väl rutet!!

  6. Que? Says:

    Såvitt jag uppfattat saken är Kullenberg en kvinna i sina bästa år, rik på erfarenheter, intellekt och är en kulturellt bildad person med god syn.

    Med andra ord – det förefaller mycket osannolikt att hon skulle vara omedveten om hur alkohol kan bryta sönder en människa och förvandla denna till en ångestfylld varelse som ser sig själv falla mot avgrunden medan han eller hon gradvis utplånar all form av värdigt liv för sina närmaste.

    Hon har nog sett en del av spritens fördärv. Det brukar man ha gjort med en lång karriär som journalist.

    Så det var nog inte okunskap som fick henne att skriva som hon skrev.
    Snarare en motreaktion på den underliggande moraliska nedvärderingen av alla som gillar att ta sig en jävel som finns i nästan alla reportage om alkoholismens farsoter.

    Dock så är inte alla som gillar krök alkisar, en hel del gillar faktiskt att kröka och en del av dem vågar till och med tala om offentligt att de gillar att ta sig en sup.

    En majoritet av Sveriges befolkning är faktiskt inte alkoholister. I varje fall inte än.

  7. Mattias $ Says:

    Krig? Ska vi få ett krig mot alkohol nu? Som med kriget mot droger? Förbud och överfulla fägelser. Och farligare droger som naturligtvis inte försvinner för att man förbjuder. Att Benny Haag vill göra bot och bättring för de dumheter han ställt till med på fyllan är väl bra och likaså att varna för alkoholens baksida och risker. Men det är ju våld och våldtäkt som är fel, inte att dricka och ha roligt. Det senare är vad den överväldigande majoriteten ägnar sig åt. Jag tänker på alla de där 16-åringarna som bara hade roligt, och kanske vågade tilltala sin blivande partner för första gången. På vilket sätt är det barnsligt, Benny Haag?

Kommentera

