Björn Ulvaeus grattar Madonna inför 50-årsdagen: Jag betraktar dig med vördnad

by

På lördag fyller Madonna 50. Hon har en unikt brinnande ambition, fysisk och mental styrka, enorm talang och den rätta självklarheten i ryggraden. Hennes låtar kommer att leva längre än hon anar. Det skriver idag BJÖRN ULVAEUS exklusivt för denna blogg.

 

Kära Madonna,
om jag låter lite högtidlig så är det för att jag verkligen tycker att det är högtidligt att du fyller 50 år och att du ändå ännu är popstjärnan med stort P. Britney och de andra må förlåta, men du den klarast lysande, ingen annan nu aktiv har din trovärdighet. Den sanna känslan för pop, den där som musikteoretiker förgäves försöker beskriva, den har du i ryggraden.  Det dom försöker förklara bara gör du, på det där retsamt självklara sättet, som verkar så enkelt, men som är så svårt. En artist som klarar att göra det under så lång tid som du har naturligtvis enastående egenskaper. 
Jag betraktar ditt verk så här långt närmast med vördnad. När man läser en resumé av din karriär med diskografi och allt annat så blir reaktionen den. När man sen lyssnar på dina största hits genom åren så ger man sig bara för den inneboende glädjen och kraften i det du gjort. 
När jag tänker på dig så tänker jag på brinnande ambition, fysisk och mental styrka, enorm talang och stamina. Den fysiska styrkan har vi sett tecken på i tabloiderna dessa dagar och den mentala visar du genom att hålla fast vid din särart även när det känns skakigt. För även om du alltid verkar ha haft örat mot marken och följt trender, så som man ska i popens värld – sån är popens natur, så har du också alltid kunnat göra de nya sätten att uttrycka sig till dina egna.
Vi har aldrig träffat varann, men vi har ju en låt ihop – Hung Up – och det är jag oerhört stolt över. Jag har läst på några ställen att du lyssnade på ABBA under din uppväxt och kanske hade vi något lite att göra med den känsla för pop som du skulle komma att utveckla, bara du vet. Jag vill i alla fall gärna tro det när jag hör ”Papa, don’t preach” eller ”Like a virgin”. I vilket fall som helst har du redan gått till pophistorien. Dina låtar kommer att leva kvar längre än du nånsin anar, tro mig, jag har känsla för det där.

BJÖRN ULVAEUS

Björn Ulvaeus var medlem i popgruppen ABBA och är bland annat aktuell med filmen Mamma Mia!

Etiketter: , , , , , ,

5 svar to “Björn Ulvaeus grattar Madonna inför 50-årsdagen: Jag betraktar dig med vördnad”

  1. Jan Says:

    ”Björn Ulvaeus var medlem i popgruppen ABBA och är bland annat aktuell med filmen Mamma Mia!”

    !!!

  2. Patrick G Says:

    Wow! Läser Madonna svenska?!

  3. Johnny Says:

    Mycket intressant.

    Kan ni ange källan av brevet, är ni snäll? Jag antar att Herr Ulvaeus inte har bestämt sig att skriva det här exklusivt i ert blog?

  4. pmnilsson Says:

    Hej Johnny,
    självklart har Ulvaeus skrivit exklusivt för oss. Jag ringde och frågade och han sa ja.
    PM Nilsson

  5. Johan A Says:

    Har ni vidarebefodrat brevet till jubilaren eller är det ett ”crazy inslag” i bloggen. Håll med om det bisarra i situationen med en personlig hyllning från en superstjärna till en annan, i en icke översatt blogg.

    Det hade varit mer intressant att höra Björn Ulvaeus uttala sig i upphovsrättsfrågor…

Kommentera

