Niklas Nordström om vad de svenska partierna måste göra för att lyckas i de sociala medierna: Våga släpp på kontrollen!

by

 

Obamas kampanj har insett att det i dagens politiska landskap inte är möjligt att ha kontroll i en valkampanjs alla delar. Svenska politiker bör dra lärdom av hur han gett medlemmar och väljare möjligheten att själva vara med och forma kampanjen – genom de sociala medierna, skriver NIKLAS NORDSTRÖM. 

För första gången kan vi på riktigt säga att Internet påverkar utfallet av ett politiskt val. Länge har det talats om, inte minst i USA, att nu kommer genombrottet för Internet i de politiska valen. Men först nu när de sociala medierna som Facebook m.fl. etablerats kan vi se att det på allvar hänt något. Inte minst har Barack Obamas sätt att organisera sin valkampanj omdefinierat hur man bedriver politiska kampanjer och hur kontakten mellan kandidat och väljare ser ut.

Jag har i många samtal med vänner från mina aktiva år i politiken diskuterat hur det som händer i USA kommer att påverka politiken och valen i Sverige. Det som Obama gjort är långt mer än det många i Sverige förstått. Många av de jag talat med verkar tro att Obamas kampanj är att han gjort något nytt i hur man använder Internet, alltså hur han tillämpar själva tekniken.

I grunden har det Obama gjort väldigt lite med teknik att göra. Istället är det att han omdefinierat relationen mellan partiet/kandidaten och väljaren/aktivisten. Obama tog tidigt till sig några av de mest begåvade personerna i USA som utvecklat och arbetat med de sociala medierna. Bland annat finns det personer som var med och grundade facebook och andra framgångsrika företag i den direkta ledningen av Obamas kampanj. Tillsammans med dessa personer har Obama ett helt nytt tilltal till väljare och aktivister. Vad vi ser är en kampanj där utrymmet är stort för enskilda personer att forma sin valkampanj och sitt sätt att engagera sig i olika aktiviteter. Obamas kampanj har insett att det i dagens politiska landskap inte är möjligt eller ens önskvärt att ha kontroll i en kampanjs alla delar. Istället uppmuntras individen att på sitt sätt forma kampanjen – allt som leder till en valseger är överordnat den centrala valkampanjens kontroll.

Slutsatsen för de svenska politiska partierna är alltså långt mycket jobbigare att dra än man kanske tror. Det är i grunden en rad frågor som partiernas ledningar måste ställa sig och som rör hur relationen till medlemmar och väljare ska se ut. I Sverige är det väldigt få personer som är engagerade i valkampanjerna jämfört med USA. Fortfarande styrs partierna väldigt mycket från de centrala partikanslierna och utrymmet för en engagerad väljare att ta plats på sitt eget vis i en valkampanj är mycket litet. Lärdomarna från USA och Obama är att ska man få många engagerade måste man också våga släppa kontrollen och ge utrymme för egna initiativ.

Det parti som först förstår att det inte handlar om teknik, utan om relation till människor kommer att bli vinnaren.

NIKLAS NORDSTRÖM

Niklas Nordström är delägare i Prime PR och tidigare SSU:s förbundsordförande. Han var med om att starta ett av Sveriges första politiska internetprojekt i Norrbotten.

Advertisements

Etiketter: , , , , ,

7 svar to “Niklas Nordström om vad de svenska partierna måste göra för att lyckas i de sociala medierna: Våga släpp på kontrollen!”

  1. Claes Wikstrom Says:

    Förmodligen en bra analys, i Sverige har vi ju för första gången sen, ja … väldigt länge sedan sett ett politiskt engagemang från människor som inte är med i partier eller fack i och med FRA debatten.

    I samband med omröstningen i riksdagen i Juni, så åkte jag Djurgårdsfärjan från Skansen, färjan var fullproppad med folk, i alla åldrar och alla pratade om FRA. Detta intresse kom helt och hållet fr. nätet, social media, och framför allt från olika bloggar.
    Folk på stan pratar normalt inte om politik, som ni vet.

    Så, Nordtröm har säkert rätt i att de svenska politikerna har en liten bit kvar att gå innan de med ett IT-uttryck blir av med sin ”cluelessness”.
    Å andra sidan, han Nordströn jobbar på en PR byrå som inte vill nåt hellre än att förmedla ”clue” till framför allt socialdemokraterna. Lycka till. Kommer inte att funka.

    -klacke

  2. Sven Cahling Says:

    Trippi har liknat det vid ”att kasta sig ut från ett höghus och hoppas att de många aktiva tar emot en”:
    http://lotidningen.lo.se/?id_site=8&id_item=2747

  3. fredrik Says:

    Intressant artikel, Niklas. Jag håller i stora delar med om din analys. Det skulle vara intressant att hitta former som engagerar fler människor i den politiska processen. Partipolitiken har ju tyvärr blivit ett hinder för människor att aktivera sig. Där finns det något att lära sig av framför allt Obamakampanjen.

    Men sen finns det ju uppenbara skillnader mellan t ex Demokraterna i USA och Socialdemokraterna i Sverige. De förra saknar ju medlemmar i egentlig mening, medan de senare har en tradition (om möjligen inte en verklighet) av att vara ett folkrörelseparti med många medlemmar. Det gör ju också att det i Demokraterna är svårare att påverka den politiska agendan. Det finns så att säga ingen partikongress att motionera till. Istället blir det en fråga om att kampanja för den kandidat som förhoppningsvis står nära en själv politiskt.

  4. Obama får polletten att trilla ner « Media Means Nothing Says:

    […] kampanj bygger i huvudsak inte på ny teknik utan snarare på nya insikter. Niklas Nordström på Newsmillbloggen: “I grunden har det Obama gjort väldigt lite med teknik att göra. Istället är det att han […]

  5. Per Robert Öhlin Says:

    MIn erfarenhet efter att ha jobbat med reklam i ett kvartssekel är att människor i allmänhet inte vill tappa kontrollen. Särskilt inte de som sitter i ansvariga positioner och de som håller i plånboken, och i synnerhet inte politiska partier. »Det där är inte vi, det är inte vårt varumärke« brukar man normalt säga när kampanjidéerna visas upp och glömmer i samma stund att den egna uppfattning om varumärket ofta skiljer sig radikalt från målgruppernas.

    När nu de sociala medierna vinner mark ökar kraven ytterligare på att man släpper kontrollen. De digitala, sociala samtalen är den slutliga prövningen för alla påverkare. För den som inte kan spela på mottagarnas villkor, dör. Den som inte är intressant nog, dör. Den som inte är relevant, dör. Den som inte är ärlig nog, dör. Den som inte förmår vara äkta, dör.

    Denna plötsliga frihet skapar panik hos de påverkare som är vana vid att ha kontroll. »Vad ska då hända med vårt varumärke?« frågar man allt som oftast med gälla röster.

    Men det finns en fördel. Som initiativtagare till en diskussion har du fördelen av att formulera frågan. Sen är det upp till din förmåga till att ligga i hjärtat av samtalet – som böljar än hit än dit – som avgör.

    Reklamköpare har i allmänhet alltid haft svårt för detta. Det gäller den politiska kulturen i ännu högre grad.

    De sociala medierna är den första stora demokratiseringen av ordet. Friheten verkar berusande på många – ända tills man inser att friheten har sitt pris.

    Sanningen.

    Eller kanske man ska säga objektiviteten? För vad händer när de kommersiella och politiska aktöreran lär sig det digitala, sociala spelet och på allvar blandar sig i de samtalen? Det kommer vridas och tänjas och bändas på vartenda ord.

    Då kommer vi märka att i de lugnaste vattnen lurar de största fiskarna.

  6. larserick Says:

    Hej gamle trätobroder Niklas. Visst ligger det mycket i vad du skriver. Partierna i Sverige har inte lyckats med bloggosfären. Rent tekniskt kanske, men inte att riktigt förstå den psykologiskt. De vill inte inse sprängkraften, det visar exemplet FRA-lagen!

    Men, vi ska inte heller övervärdera internets inflytande. Framför allt kan vi, vi vanliga väljare och bloggare, inte tro att bloggar och internet öht påverkar de politiker som sitter i hög beslutssituation.
    Vi måste kombinera nya media med gammelmedia. T ex för att stoppa FRA-lagen.

  7. Anders Flodqvist Says:

    I sådana här diskussioner uppkommer ofta frågan om internet kontra vanliga medier, blogg och sociala medier kontra icke interaktiv kommunikation. Så också framförallt i några av de svar som skrivits här. Men det är att snäva in debatten lite.

    Vad det handlar om är hur människors tankemönster förändras när tekniken ger oss nya möjligheter. Och därför har Niklas Nordström givetvis helt rätt när han skriver att det inte handlar så mycket om teknik. Det handlar om kultur, mer specifikt den kultur som digitaliseringen av samhället leder fram till.

    Det är lönlöst att försöka stoppa människor från att uttrycka sig. Denna lönlöshet bara växer för var dag som går. Digital teknik har gjort att vem som helst med en någorlunda kommunikativ ådra kan göra sin röst hörd. Det GÅR inte att stänga folk ute från varumärket. Det går inte att via rättssalar stoppa folk från att uttrycka sig.

    Det man däremot kan göra är att se till att ha rent mjöl i sin varumärkespåse och stå för vem man är och därigenom få folk att gilla varumärket. Bland det viktigare för företag och andra som marknadsför sig kommer hädanefter vara sådant som självförtroende och integritet. Har man inget att dölja kan man också låta folk delta väldigt fritt under det egna varumärket.

    I grunden handlar det om att ställa om från en ekonomisk till en social relation till kunderna. Många ekonomer kommer säkert att gå i taket över det uttalandet, men det är inte en så ideell tanke som det först kanske framstår som. För ur det sociala utbytet föds även det ekonomiska utbytet. Kruxet är bara att kunderna ser inte lika stora fördelar i ett ekonomiskt utbyte som företagen. För de är det sociala utbytet hårdvaluta, sedan kan det ske med varumärket eller med andra människor under varumärkets paraply. Men hur detta formar sig lär framtiden kunna utvisa bättre än jag i dagsläget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: