Om kommentarer

by

Kommentarerna är en livsviktig del av publicistiken på denna blogg och på den snart kommande sajten, Newsmill. Utan kommentarer finns inget riktigt liv. Men kommentarer kan också såra och göra ont hos dem som skrivit det ursprungliga inlägget.

Zandén & Gyllenhammars inlägg har hittills fått 545 godkända kommentarer. Alla förhandsmodereras av oss. Tonläget hos Zandén & Gyllenhammar var högt och därför har vi varit toleranta i moderationen, men vi tar bort alltför personliga påhopp och alltför aggressiva skrivelser. Bara för att man känner sig träffad eller påhoppad som kollektiv – barnbärande man, gift kvinna – har man inte rätt att ge sig på individerna Zandén och Gyllenhammar med ord som kränker.

Men jag är den första att erkänna att det är en svår balansgång och vi har säkert gjort misstag.

13 svar to “Om kommentarer”

  1. Giovanni Pierluigi da Patetiskt Says:

    Skitsnack. Jag vet ju inte vilka andra kommentarer ni tagit bort, men i mitt fal är tendensen klar: Skriv hur elakt ni vill om artikelförfattaren/na, men om ni skriver något elakt om oss på Newsmill, så åker kommentaren.

  2. mute Says:

    Kanske så här: Om man adresserar ett kollektiv, anstår det kollektivet att svara? Ni har säkert gjort misstag. Alldeles säkert. Uppmärksamhet har ni fått, det får vi ge er. Och det var väl också tyvärr det hela syftet. Men all uppmärksamhet är inte av godo. En geting dör efter sitt första, och enda sting, oavsett uppmärksamhet.

  3. Ace Says:

    Det är alltså inte bara Zandén och Gyllenhammar utan hela redaktionen som är nyböjare på hur internetdebatt fungerar?

    Om läsarna vet mer än ni, hur kommer det sig att ni modererar dem men låter Zandén och Gyllenhammar säga vad som helst? Jag tyckte ni skrev i ett tidigare inlägg att era personliga åsikter inte skulle styra vad som publicerades på Newsmill. Men det gäller alltså bara om man är kändis?

  4. pmnilsson Says:

    Det är bin som dör efter ett stick.

  5. fredrik Says:

    Bästa redaktion,
    om nu kommentars-debatter är så viktiga, varför kan ni inte klarlägga huruvida ni betalar eller inte betalar era skribenter?
    Är frågan på något sätt pinsam, eller? Hoppas inte det!

  6. Nils Joar Says:

    Men har inte de två skribenterna uttalat sig rätt kränkande själva? Eller rättare sagt så kränkande att de kanske skulle stängas av.

    Det är till exempel kränkande att påstå att alla pappor med barn utsätter sina barn för ”baby shaken syndrome”? Vilket jag i och för sig tvivlar på att de vet vad det är så som det formulerades.

    Är det inte kränkande mot alla som jobbar för kvinnofrid att två kvinnor vill att vi ska erkänna att det kan finnas ömhet i ett slag på käften?

    Att dessa kvinnor vill ha ett annat familjeklimat får man acceptera, men är det inte kränkande för många när de hånar jämställda relationer?

    Alltså: jag vill inte påstå att någon ska kränka dessa kvinnor men det är lätt att förstå reaktionerna. Deras dåliga formuleringsförmåga har fått många att känna sig både kränkta och förbannade.

    Dessutom: alla som vill leva som det förespråkas i artikeln kan väl göra det. Själva grejen är att de skriver om något som för det första är gammal skåpmat och helt ovidkommande och dessutom visar på en stor okunnighet. De har bara gjort ett ytligt försök att vara allmängiltiga men förfallit till alltför grova generaliseringar som kränkt många människor.

    Och om man nu ändå tycker att ärendet är så viktigt så måste antingen skribenten eller redaktören se till att texten håller för att bära fram budskapet.

  7. Helena Palena Says:

    Vad jag kan se finns inga annonser här så skribenterna kan väl knappas få pröjs! Varifrån skulle i så fall dom stålarna komma!

    För övrigt kanske ni inte är en nyhetskvarn – mer en åsiktskvarn! För nyheter serverar ni väl knappast här pmnilsson!

    Newsmill – snyggt namn dock!

  8. Daniella Says:

    Helena Palena, dom sitter i Bonniers lokaler och har Bonniers som investerare om jag fattat det rätt. Så stålar finns. Jag själv är inte så provocerad av två frånskilda tanters tosserier – även om jag tycker det är märkligt att ta älskarinnans perspektiv och hävda att det skulle vara normen – men jag undrar: är detta startskottet för socialdemokraternas valkampanj. Först PM som förklarar sin förkärlek till välfärdsstaten och nu alla sossebloggare, + Per Nuder (tror jag det var) som ska bli en av producenterna i newsmillgänget.

    I så fall får väl alliansen snabbt sätta upp en Newsfactory som alternativ till Monas dötrista bloggningar.

  9. Omvärldsanalytikern Says:

    Alltså, häng med lite: Newsmill-bloggen är en _blogg_, där de tre redaktörerna PM, Karin och Leo skrev om ditt och datt, inför lanseringen av deras stora sajt Newsmill, som alltså inte öppnat ännu.

    Nu när det börjar dra ihop sig till premiär så tjuvstartar dom litet, med kända gästskribenter och aktuella topics. Dessa får naturligtvis betalt, enligt vilken tariff vet jag inte, antar att man förhandlar individuellt.

    Så: För att sammanfatta: Newsmillsajten har inte startat ännu, detta är en blogg, skribenterna får helt säkert betalt.

    Fler frågor?

  10. Helena Palena Says:

    Daniella: Men tänk det borde jag väl ha fattat om jag tänkte till lite. Men det gjorde jag nu inte. Jag kan bara säga att vi är sossar hela bandet! Tyvärr!

    Det kanske är en kvarn som ska registrera vad vi tycker – ett slags pseudo-FRA-malningsställe rentutav!

    Cash is dessutom king som man brukar säga! Undrar hur deras uppdrag ser ut?

  11. Rolf Green Says:

    http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1050094/Men-want-women-traditional–women-HAPPY-housewife.html?ITO=1490
    Kolla länken!

  12. deeped aka Niclas Says:

    491 fick WordPress det till…

  13. Marie Says:

    Direkta personpåhopp bör verkligen tas bort, bra!
    Jag förstår inte riktigt problemet med det som de skrev.
    Visst det var inte politiskt korrekt, men ändå något flera av oss delvis känner igen sig i, kanske mer än vi vill känna igen oss i det.
    Det blir extremt trist om det ska råda åsiktscensur.
    För 10 år sedan hade jag tyckt det var rent skitsnack, men nu inser jag att verkligheten inte alltid är så tillrättalagd.
    Jag tycker det var bra att den kom med, även om jag inte tror de insåg hur mkt skit de skulle få.
    Själv är jag en 33-årig tvåbarnsmamma med en man som både varit pappaledig och gått runt med babybjörn. Det ena förtar dock inte det andra.

Kommentera

