Tuttar med klass

by

Therese Boman, AB-kulturmedarbetare, bloggar apropå min recension av franska Libération-journalisten Marie Francois Santuccis nyutkomna biografi över fotomodellen Kate Moss som var inne i bladet i söndags: ”Medelklassen gillar bara tjejer med små bröst…Hela den Goda Svenska Smaken gillar små bröst…Medelklasstjejer vill bli ballerinor, arbetarklasstjejer vill bli bra på bild i Slitz.” Och det är kanske en rätt grov generalisering, men i princip har Therese helt rätt.

 Av alla de olika kroppsaversioner som ”medelklassen” odlar ligger väl de som är kopplade till olika former av femininitet i hat-toppen. Min text, som egentligen var ett försök att redan ut mitt eget intensiva (och klassbundna) förhållande till Kate Moss, handlade ganska mycket om hur medelklasskvinlighet är ett slags förvaltnings- och bekämpningsarbete. Det är så mycket som ska ordnas, kontrolleras och upprätthållas. 

Däremot är jag inte så säker på att denna form av kroppshat går att klassisolera. Hatet mot kvinnokroppen finns överallt, i olika versioner.

Etiketter: , ,

4 svar to “Tuttar med klass”

  1. momenttwentytwo Says:

    Välformulerat. Själv ser jag att man kan dela in fenomenet du pratar om i ”klass” och ”Icke-klass” eller ”stilfullt”/”Icke stilfullt”, naturligtvis beroende på vad omgivningen tycker och vad pengarna erbjuder. Givetvis är det svårt att säga vad som kom först, hönan eller ägget, men jag tror allting handlar om komplex. Om silikonoperationerna började i de övre klasserna bara ”för att man kunde” så följer de lägre klasserna efter…för att de har komplex och vill ”vara glamourösa”. Jkag tror det är så det började och att det till viss del hänger kvar än. Sen är det ju etablissemanget som sätter trenderna och då de nu kommit på att naturligt är snyggast så blir det definitivt förvirring i underklassen. Så nu handlar det mer om klass – dvs det du beskriver med att arbetarklassen vill vara med i slitz. Har man klass och inga komplex är man sålkedes naturlig, och har man mindre stil och definitivt komplex så silikoniserar man sig. Nu har jag babblat för mycketv – hoppas jag inte var alldeles för otydlig!

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

  2. Karin Eder-Ekman Says:

    Jag citerade alltså Therese Boman i detta om Slitz och arbetarklassen. Och min poäng var att det här med att medelklassen gillar små tuttar bara är ett uttryck för hatet mot kvinnokroppen som finns i alla klasser.

  3. JacobWikman Says:

    Jag vågar nog påstå att hatet mot kvinnokroppen finner man till största del bland kvinnor, snarare än i en samhällsklass. Vill man vara bekväm av sig så kan man förstås tillskriva det till ”mäns orealistiska ideal” men vill man finna det egentliga problemet får man nog dyka lite djupare…

  4. hanna Says:

    Jag tror inte det har med storleken att göra – är inte Sophia Loren, Marilyn Monroe, Brigitte Bardot etc ikoner även för medelklassen? Snarare är det nog naturligheten som spökar – det får inte märkas att man försökt för hårt.

Lämna en kommentar