Obama goes Habermas

by

”That, I think, was probably one of the biggest surprises of the campaign, just how powerfully our message merged with the social networking and the power of Internet”, sa Barack Obama i en Time-intervju efter att han vann nomineringen.

Med alla rimliga mått mätt blir han USA:s näste president. Vad var det då han gjorde på nätet? Jo, han gick helt enkelt dit där folk finns och betedde sig som en vanlig hygglig amerikansk medborgare. Här är Obama på Facebook. Här är Obama på MySpace. Här är Obama på Flickr. Här är Obama på Twitter. Osv vidare och så vidare på YouTube, Digg, Eventful, Linkedin, BlackPlanet, Faithbase, Eons, Glee, MiGente, MyBatanga, AsianAve och DNC Partybuilder, listat längst ner på Obama-siten.

Nätaktiviteten gav två historiska resultat. För det första var antalet väljare under 30 för första gången någonsin fler än de över 65. För det andra koncentrerade han sig på 3-dollarsdonatorerna. När Hillary satt i möte med liberala miljonärer ordnade Obama events med folk som köpt T-shirts och knappar och han vann inte bara sympatier utan också den finansiellt starkaste kampanjen någonsin i amerikansk historia. Ganska många Long Tail-poäng där.

Vad Obama-kampanjen egentligen är kan och kommer man att spekulera om. Det är såklart ett resultat av teknisk utveckling, det är amerikansk politik när den är som bäst, det är internetkulturen, det är vår tidstypiska kult av det personliga. Men jag tror också att det är en utveckling av vad vi menar med demokrati. Vi vet vad den formella demokratin är (rösträtt, parlament) och vi vet vad folkrörelsedemokratin är och vi vet att den har problem. Vad Obama och de sociala medierna är vet vi inte än, men med ganska stor säkerhet är de ett utslag av vad man ibland kallar ”demokrati som kultur”, eller deliberativ demokrati som Habermas uttryckte det. Hierarkin fungerar inte längre ensam som trovärdig plattform, inte ens om den som sitter på toppen är vald, tillsatt av högre makter eller har stora tryckpressar i ryggen. Den enda positionen som egentligen fungerar är den ständigt kommunikativa, omprövande, ärliga och lyssnande.

Vad Obama upptäckte var att de sociala medierna helt enkelt är de bästa kanalerna för en demokrati som just nu vinner folks gillande.

Etiketter: ,

5 svar to “Obama goes Habermas”

  1. Daniella Says:

    Intressant med Habermas. Men tyvärr kan man knappast få en kommentar av honom själv. När jag hade kontakt med honom i början på 2000 -talet angående min licentiatavhandling som handlade om internet fick jag snygga maskinskrivna svar från München där han bor (jag bodde då i Frankfurt) och han förklarade att i och med han aldrig använt internet eller har inte någon e-post kan han inte riktigt uttala sig i dessa frågor. Det som en liten anekdot. Jag har breven kvar – ska rama in dem.

    Men det är klart att en bra teori håller längre än teoretikern. Så visst har vi nytta av kommunikativa handlingsteori än idag.

    En annan liten söt anekdot är att jag upptäckte att Foucault och Habermas var inte så långt ifrån varandra ang diskursanalyser – men det fanns inga referat dem sinsemellan. Men sedan hittade jag en bok där Foucault förklarade att hade han fått läsa Habermas tidigare hade han kommit mycket snabbare fram med sina teorier om tankearkeologi osv. Men på grund av att den ena skrev på tyska och den andra på franska kom inte synergin till.

    Så jag säger bara HEJA EU och låt oss fixa översättningarna hur mycket det än kostar!

  2. PM Says:

    Daniella, du är bloggens favoritfilosof.

  3. Daniella Says:

    Honey, jag har skrivit en bok om bloggen – men den är inte lika skinande optimistisk som ni är om bloggen, debatt och demokrati. Manuset ligger hos förläggaren men du får gärna läsa.

    Några av mina tankar kan vara nyttiga bromsklossar. Typ att jag bryr mig inte om storebror på webben för det finns 70 000 lillebrorsor som kan blixtsnabbt sprida förtal och försvåra livet för vanliga människor snabbare och effektivare än IB någonsin kunde. Nätets parlament har ingen pardon. Då är FRA med sina hemligheter som aldrig sprids på nätet ett ganska så trevligt alternativ…Så här har inte jag känt alltid men alla fildelare som tycker att barnporrkampen är bara statens sätt att stoppa demokratin – utan att ha någonsin försökt att lösa själva PEDOFILIproblemet – de har lyckats att vända mig. Jag föredrar 30 utbildade FRA-officerare som har moral och etik mot 70 000 bloggrasare som aldrig kollar källor…

    http://www.news.com.au/story/0,23599,23192323-5007146,00.html

  4. Jenny Maria Says:

    De ’communitys’ vilka nämns är den nya tidens habermaska ”salonger” som säkert innebär en förstoring och förändring av demokratin. Obama är min kontakt på Flickr och kanhända att en potentiell maktsökare vistas i detta rum för att ge sken av folklighet men Obama har åtminstone inför mig lyckats ge sken av ett genuint intresse av att vara där folk är.

    Skulle vara spännande att studera Obama/Clinton via Habermas teorier angående maktens insignier. Ibland får jag för mig att Obamas insignier liknar de tidiga socialdemokratiska ledarnas diton – vilka berättar om politiker som ser sig som (eller vill verka vara som) folkets tjänare.

    DANIELLA; ”Då är FRA med sina hemligheter som aldrig sprids på nätet ett ganska så trevligt alternativ…Så här har inte jag känt alltid men alla fildelare som tycker att barnporrkampen är bara statens sätt att stoppa demokratin – utan att ha någonsin försökt att lösa själva PEDOFILIproblemet – de har lyckats att vända mig. Jag föredrar 30 utbildade FRA-officerare som har moral och etik mot 70 000 bloggrasare som aldrig kollar källor…”

    … din åsikt intresserar mig väldigt mycket, bra länk, har du skrivit något om det här så skulle jag vilja läsa det.

    Jag har menat något liknande då det gäller den virriga övervakningsdiskussionen,
    kameraövervakning på offentlig plats, att till exempel ledarsidor så enögt driver opinion mot storebror, typ; övervakningskameror i ena stunden – totalitärt samhälle där oliktänkande mördas i nästa… medan det är tyst om att lillebror och hela jävla släkten är utrustade med kameror i både den offentliga och privata sfären. Till exempel; en ung man smygfilmar sin flickvän när de har sex, filmar henne mot hennes vilja – han frikänns från brott då det inte finns någon lagstiftning som gör en sådan handling brottslig.

  5. Magnus Says:

    Habermas skulle inte acceptera en sådan beskrivning av hans teori. Kommunikativt handlande förutsätter att alla parter (dvs. både Obama och de som stödjer honom) har samma möjligheter att utforma det politiska programmet. Den möjligheten saknas. Snarare är Obamas metod ett uttryck för det som Habermas beskriver som strategiskt handlande dvs. att använda sig av kommunikation för att uppnå sina mål. Dvs högst traditionell politisk opinionsbildning men under andra former.

    Fö har Habermas gjort vissa tekniska landvinningar. Numera använder han PowerPoint.

Lämna en kommentar