Manifest för en motståndsrörelse

by

Detta bröd är det godaste jag har ätit. Det tar lång tid att göra, men är värt sin möda. Med dessa järntackor i frysen kan man vägra ICA:s dåliga, smaklösa och näringsfattiga bröd.

Börja med att göra rågsurdeg. Finriv ett skalat äpple, blanda med  1 dl 35 gradigt vatten och 200 gram rågmjöl. Låt stå i tre dagar på varmt ställe i en större försluten glasburk. Dag 4: Blanda ner 200 g rågmjöl och 2 dl 35-gradigt vatten. Låt stå i glasburken i ett dygn. Nu har du en bra surdeg.

 

Använd 150 gram av surdegen. Tillsätt 1,5 liter ljummet vatten, 1 msk honung, 500 gram hela rågkorn, 5 dl rågmjöl och 12 dl vetemjöl. Knåda i maskin i 15 minuter. Låt degen stå i rumstemperatur i tre till fyra dagar. Tillsätt därefter 0,5 liter ljummet vatten, 1 msk honung och 2,2 liter grovt rågmjöl. Kör degen i 10 minuter och tillsätt därefter 2 msk salt. Kör 5 minuter till. Degen ska vara kladdig och ska ej gå att knåda.

 

Ta av surdeg till nästa bak och lägg i degen i fyra smorda formar. Jäs till nästan dubbla storleken, kan ta från fyra timmar till ett dygn beroende på väderlek, typ av kök, etc. Grädda på nedersta falsen i 175 grader i 75 minuter. Ta ur bröden ur formarna och grädda ytterligare i ca 10 minuter i 200 gradig värme tills bröden fått fin färg. Spruta gärna in vatten med en blomspruta. Låt bröden vila i två timmar på galler innan de ätes. Går utmärkt att frysa.

 

 

6 svar to “Manifest för en motståndsrörelse”

  1. Larry Says:

    Alternativt kan man köpa knäckebröd. Är gott och nyttigt och passar till alla pålägg…

  2. brödburken Says:

    Okey, jag ger ta mig fan upp! Jag kunde mentalt överleva första brödattacken men det var på håret. Med väl inövad vana att sticka huvet i sanden lyckades jag förtränga pm:s brödattack till samma avdelning som klimathotet och dylikt. Det tog något dygn sedan var ångesten över att äta industriellt bröd som bortblåst. Liksom det enormt dåliga samvetet över att lathet är det egentligen skälet till att jag styrt stegen mot brödhyllorna medan jag blundat för de astronomiska priserna och diverse andra saker.
    Märkligt nog kom denna andra attack(ja, det är en attack) bara kort efter att jag utgjutit mig inför Leo över första attacken.
    Jag anar en konspiration.

  3. Nino Says:

    Men vad det låter gott! Tål att prövas.
    För övrigt är jag mer än förtjust över att ni gör er hörda igen, tyckte mycket om era alster på Expressen (enbart därför jag läst exp, nu ryker den) och hoppas att er företagskultur håller samma (om inte bättre) kvalité!

  4. familjenhobo Says:

    Låter gott, men verkar något komplicerat.
    Man kan oxå – efter att surdegen är klar – använda hälften av surdegen, spara resten i en glasburk i kylen till nästa gång – blanda ihop surdegen med 1 liter vatten, 25 g jäst, krossat linfrö, rågkross, solrosfrö, grahamsmjöl och vetamjöl special samt salt och kryddor och vad man vill ha mera. Blanda till lagom konsistens. Låt jäsa i ett par timmar, baka ut, låt jäsa och grädda i 220 gr i 20 minuter. Låt stå kvar ca 12 timmar efter att ugnen stängts av. Saftigt och gott!!

  5. Johan A Says:

    Detta är alltså ett jästfritt bröd, eller har jag missat nåt?!

    Vill man reta gallfeber på brödansvariga i affärerna ska man be om hjälp att hitta dagsgammal fralla, tom det är svårt att hitta då bakdagen nästan alltid är 2 dagar innan, jag brukar hänvisa till nåt recept där detta bröd krävs.

  6. pmnilsson Says:

    yes, det är ett jästfritt bröd.

Lämna en kommentar